25.12.09

Terus Pandang Ke Hadapan ;)

Salam semua...

keputusan PMR baru keluar semalam. Tahniah kepada semua pelajar lepasan PMR. Tak kira berapa banyak A yang adik-adik dapat, yang penting bersyukurlah dengan keputusan kalian. Tahun depan dah masuk dunia Tahap 2, SPM pulak. Cabarannya lebih besar dan mencabar. Jadi, belajarlah bersungguh-sungguh. Jangan mudah patah semangat dan teruskan berusaha.

video



Teruskan berusaha. Jatuh, bangun semula. ;)

17.12.09

Bersih itu di mana-mana, bukan dalam kereta je.

Salam semua...



Kempen 1 Bulan 1 Adab untuk bulan ni: 'Hentikan Membuang Sampah dari Kenderaan'.

Minggu lepas saya ke satu kem. Dalam perjalanan ke kem tu, saya dan kawan-kawan tumpang kereta seorang kawan. Kawan saya sorang ni cari la tong sampah untuk buang sampah.
Kawan saya yang memandu ni kata, "dalam kereta ni takda tong sampah. Sebab tu kereta ni bersih," kata beliau dengan bangganya.
Kawan saya yang nak buang sampah ni pun tanya, "habis tu nak buang sampah kat mana?"
Dengan segan silunya si kawan saya yang memandu ni menjawab, "saya selalunya buka tingkap, lepas tu buang.."


APAKAH???


Harap kereta je bersih, tapi sikap masih tak bersih. Haish..tak cukup syarat ni..


Kesimpulannya di sini, bersih bukan untuk dalam kereta atau van atau segala macam kenderaan je, tapi bersih juga untuk jalan-jalan raya, kawasan lalu-lalang, rumput-rumput tepi jalan. Yang bawa motor dan basikal dan segala macam kenderaan beroda dua, satu atau tak beroda pun sama. Kalau semua buang sampah merata-rata, siapa yang nak tolong kutip?

Masa sekolah dulu 'kan pernah belajar (sesiapa yang pergi sekolah agama lah 'kan..saya pergi SMI je..), 'an-nadzdzofatul minal-iman wal-imanu fil-jannah' maksudnya 'kebersihan itu daripada iman dan iman itu terletaknya di dalam syurga.' Kalau kebersihan pun tak terjaga, macam mana nak jaga iman?





ha, 'kan dah kena bebel... Salam Ma'al Hijrah buat semua. ;)

5.12.09

wahai kamu, maaf dan terima kasih. :)

Salam semua...

Alhamdulillah, dah sampai Kuantan dah. Mungkin tak dapat nak pos entri baru selalu. Maaf la ye. Tapi siapa sangka, sepanjang cuti 2 minggu lepas, 5 entri berjaya diposkan. hehehe~

Alhamdulillah, cuti lepas banyak dihabiskan dengan keluarga dan kawan-kawan sekolah. Syukur lillah. :)

Lepas ni susah nak hepi-hepi lagi. Kena fokus pada stadi. Kerja pun berlambak. Jadi, wahai diri, bertabahlah~

Keputusan semester lepas ada peningkatan sikit. Alhamdulillah. Boleh jadi perangsang semangat untuk semester ni. Yang pasti, semester ni kena pulun habis-habisan. Wahai Hemato, Toksiko dan EOP (English for Occupational Purpose), bersiaplah kamu!! chaiyok2!! :P

OK, cuaca di Kuantan sekarang tak menentu. Mendung memanjang.. mataharinya selalu tersorok di balik awan tebal. Hawanya sejuk bukan main..tak payah pasang kipas pun. Air mandi pun saya kira hampir jadi beku sejuknya. Bolehlah kalau kalian nak berangan berada di musim sejuk, musim yang orang putih panggil winter tu. Pakai baju sejuk segala. Mujur juga tidak banjir kawasan kampus ni.

OKlah kawan-kawan. Mohon maaf atas segala silap dan salah. Kadang kata terlepas, yang tak termaksud itu yang buat kamu terasa. Kadang langkah tersilap, yang jelik itu buat kamu tak suka. Apapun, kalau nampak kekurangan, saya sekadar manusia. Jadi, mohon berlapang dada dan beri teguran membina. Sama-sama berusaha untuk menjadi yang lebih baik. Kepada kamu juga wahai kawan-kawan, terima kasih.



Yosh!





nota kaki: Oh Januari, insya-Allah kita 'kan jumpa nanti. :D

1.12.09

Sejuta Harapan

Salam semua...

Bait-bait lagu ini ditujukan buat pemilik hati yang sering berbolak-balik.

Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahaya-Mu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampun-Mu
Tanpa kasih sayang-Mu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersama-Mu
Dekat selalu dengan-Mu
Bahagia bersama-Mu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untuk-Mu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam jalanku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untuk-Mu


'Sejuta Harapan' oleh Da'i Nada




Moga ia dapat membantu mencuci hati walaupun sedikit. :)