21.12.10

Pitch Blue

Salam semua...


Langit..
kadang biru
kadang kelabu.

Hati..
boleh jadi seperti Langit.

Pelangi..
keluar bila hujan turun di panas hari.

Langit jarang punya pelangi
Hati pula.. bila-bila boleh punya pelangi.

Pelangi di Hati..
keluar bila bahagia menjelang.
bahagia yang boleh ada tika sedih, gembira
suka dan duka.
bagai ada satu kuasa magis.


*ting*
(sumber inspirasi: cuaca Kuantan)





mau Pelangi? jangan lupa baca doa ye. moga setiap langkah dipandu-Nya. ;)




nota: dah lama tak bersajak. adakah.. harapnya tidak. oh Pelangi~ lalala~

16.12.10

Saya bukan Doraemon. Awak pun bukan.

salam..

Tip:

1) Untuk menjadi seorang ahli rajin, kita kena ada disiplin. Tak ada disiplin, kita jadi malas. kalau kita ada separuh disiplin, kita jadi ralas (rajin+malas) atau majin (malas+rajin).

2) Kalau mahukan sesuatu, rancang dan buat. Bukan rancang semata tapi tak buat. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

3) Kadang-kadang, kalau kita minta sesuatu, tak semestinya kita dapat terus. Jadi pentingnya perancangan. Macam kita nak pergi satu tempat dengan menaiki kereta. Kena rancang perjalanan..sibuk ke tak, tol bayar berapa, tempat tu buka ke tak.. Bukannya kita ni Doraemon yang punya pintu ajaib. Sekali minta, terus dapat atau terus sampai ke destinasi.



Yang benar,
bukan Doraemon tapi chomel suka makan Dorayaki.





nota: aja-aja fighting!

13.12.10

Kembali ke Sekolah

Salam semua...

mula-mula saya nak ucap terima kasih kepada semua yang mendoakan saya. alhamdulillah saya lulus semua subjek semester lepas. terima kasih, semua. terima kasih, Allah. :)

Esok saya dah mula sekolah. insyaAllah ni semester terakhir saya. untuk semester ni, saya kena banyak berkorban. sabar ye, Hati. saya tau kamu akan sakit nanti tapi kejap je. takmo emo-emo ye. sakit tu kan nikmat. hee~ dan wahai Nafsu, sila pergi jauh-jauh dan jangan datang langsung ye. saya ada banyak kerja. saya mau fokus. terima kasih. :)


kepada semua, tolong doakan agar segalanya berjalan dengan baik ye. terutama FYP saya.
tolong doakan saya rajin ye.
tolong doakan saya kuat ye.
tolong doakan saya selalu penuh semangat, tabah, dan kental ye.

maaf atas segala salah dan silap. kadang-kadang saya teremosi lebih. kadang-kadang saya terkasar bahasa.

maaf jika saya jarang pos entri baru. saya tau kamu rindu terutama cik duckness (ececeh). jangan rindu-rindu sangat. nanti saya susah. doakan saya tau. B-)





aja-aja fighting! ;)

9.12.10

FOKUS!

Salam semua...

Saya sudah selamat berada di bumi Kuantan.. Alhamdulillah..

sekarang ni, apa yang kita perlu ialah FOKUS!!

Destinasi sudah ada di hadapan. Jalan pun dah ada. Tinggal nak fokus dan terus melangkah je.

ya, FOKUS!!!



Tuhanku, pandulah aku menurut Kehendak-Mu. aameen...

2.12.10

Haengbok

Salam people.. :)

"Experience is a great spoiler of pleasures" - Mason Cooley


that's my Quote of The Day. sendiri faham la ek.

now, let me have my 'haengbok' box full before going back to Kuantan. right now, it's half full. wanna help me with another half? ;)







nota: lagu ni bagi semangat. hehe

23.11.10

Insomnia Chi

Salam...

masa final exam lepas, saya selalu susah nak tidur. insomnia kata orang.

itu masa final exam.

tapi

dua tiga hari ni selalu masuk tidur awal. lepas tu bangun tengah malam dan tidur semula jam tiga empat pagi.

@_@

*****


masa zaman muda di Kuantan, saya selalu ada perasaan tak-sabar-nak-balik-kampus sampai orang pelik dengan saya. sekarang ni, saya ada perasaan tu tapi separuh sabar je la. takda la sampai tak sabar langsung. saya nak lepak kat rumah lama-lama sebab nanti Kak Su dah nak balik kampung. bila Kak Su balik, takda dah masakan yang sedap, takda dah spageti yang saya boleh makan dua tiga empat pinggan, takda dah piza dan lasagna salah-bakar-sebab-salah-timing-tapi-boleh-adjust-sampai-jadi-elok yang sedap, dan macam-macam takda dah yang saya tak boleh tulis kat sini sebab terlalu personal. ececeh.

yang saya pasti, balik je saya ke Kuantan lepas ni, mungkin susah untuk saya pulang ke rumah untuk beberapa bulan sebab FYP mau saya tinggal lama dengan dia. kalau dulu, saya emo-emo dan cepat sakit rumah (baca: home sick) tapi sebab saya dah dewasa, saya kena jadi hemo-hemo. eh, maksud saya, saya kena jadi rasional. kena kawal emosi sampai jadi macam robot. eh, mana boleh. haha

macam-macam saya mengarut malam ni. mungkin sebab nasi lemak dan burger siang tadi. tambah dengan Chi Square dan Biostat sebagai bahan utama. ke sebab malam ni Bulan Penuh? eheh. ok.

oh ya, selamat menempuhi peperiksaan SPM buat adik-adik yang ambil SPM. usaha, do'a dan tawakkal selalu. ok? kamu boleh buat punyalah. chaiyok!

eheh. ok. selamat malam. eh, selamat pagi. @_@





nota: Chi Square disebut 'Chee' Square atau 'Kai' Square?

22.11.10

Wahai Cuti

Salam...


"Wahai Cuti, kamu telah berjaya menambah berat badan saya. Terima kasih."

-_-"

Sekadar gambar hiasan. Tidak, ini bukan menu kegemaran saya.

-_-"

19.11.10

Korban Makan

Salam semua...

Kelmarin, makan macam-macam. makan berasak (pulut orang bugis) untuk sarapan. tengahari pulun daging korban dengan air asam. malamnya santap laksa johor.

Semalam, sebab banyak sangat daging korban (yang dimakan tengahari kelmarin), kami perangat je daging-daging tu untuk dimakan.

Hari ni, kata Kak Su mau bikin lasagna. tukar menu sebab asyik daging ja. tapi lasagna pun ada daging.. macam mana tu..?

Macam-macam. hehe

Oh ya, hari ni hari terakhir hari Tasyrik. boleh klik pautan ni untuk info hari Tasyrik. (pautan ni je yang senang faham..eheh)

hari ni hari terakhir hari Tasyrik. hari terakhir dengar takbir raya korban. hayati baik-baik takbir raya tu. ye Diri, kamu pun hayati baik-baik!


nota: terus doakan saya ya. ;)
maklumat tambahan: Hari Tasyrik ialah pada 11-13 Zulhijjah. manakala Hari Raya Korban ialah pada 10 Zulhijjah.

11.11.10

Cekal

Salam...


"Ayah, saya takut..."

"buat apa takut. Memang kena amik exam pun..."

"Takut..."

"Anak-anak Ayah ni kan bijak."





Terima kasih, Ayah. :)

Kawan-kawan, tolong doakan saya ye. Ada exam esok. Last paper. Paper undang-undang alam sekitar. Kalau ada tip, boleh kongsi sini. hee~~

Doakan saya boleh jawab dengan tenang dan lancar. Doakan saya lulus dengan cemerlang. Doakan untuk adik-adik saya dan kawan-kawan saya jugak ye. :)

Terima kasih, kawan-kawan. :)



Aja-aja fighting!

10.11.10

Obat

Salam semua..


saya takda la minat sangat dengar lagu Sami Yusuf. tapi suka la jugak dua tiga lagu beliau.

lagu ni saya baru minat. Without You.




rancak, kan? hehe.. yang penting lirik dia. layan.. ;)


lagu ni pun saya suka. Healing.




paling suka. ;)


"Ya Allah, sembuhkanlah aku dan jauhkanlah aku dari sebarang kesakitan."
- ni lebih kurang maksud lirik yang terakhir tu. yup, itu satu do'a.





:)

9.11.10

Dia Maha Kaya

Salam semua...

Kaya.. cakap pasal kaya, selalunya orang akan ingat duit, harta.. bling-bling.. $_$ yup, segala macam perkara materi yang keluar di kepala. itu manusia.

Kaya.. Siapa paling kaya? banding dengan makhluk-makhluk-Nya, Allah Maha Kaya. Tuhan sekalian 'alam. Pencipta langit dan bumi dan seluruh jagat raya. Bumi yang kita duduk ni, salah satu daripada sembilan, eh bukan.. Pluto bukan planet dah jadi lapan planet dalam satu galaksi. em.. berapa banyak galaksi kita ada? Wallahua'lam. Siapa tuan punya galaksi-galaksi ni? Semestinya penciptanya, Allah.

Sekaya-kaya Allah pun, Dia Maha Pemurah. Pemberi rahmat dan nikmat. Minta je apa pun, Dia mesti bagi. Serius. Minta je banyak-banyak. Dia lagi suka. tak macam manusia, lagi banyak orang meminta, lagi menyampah kita.

Dalam banyak-banyak benda, ada 4 perkara yang Dia nak kita minta: petunjuk, makanan, pakaian dan minta ampun.

Allah mahu kita minta petunjuk selalu. Secara tak langsung, kita hari-hari minta. Paling kurang pun 17 kali sehari melalui al-Fatihah dalam solat. Dia mahu kita selalu minta petunjuk supaya kita tak sesat. Supaya kita dapat menuju ke destinasi yang para nabi dan orang-orang soleh pun pergi.

Allah mahu kita minta makanan dan pakaian. Kalau kita tak minta, siapa lagi nak bagi. Walau macam mana pun kita usaha, kita tidak ada upaya jika Allah tidak memberi. Sebab hakikatnya, manusia tidak punya apa-apa. Oleh itu, mintalah makanan dan pakaian.

Allah mahu kita selalu meminta ampun. Kita manusia. Bukan Nabi Muhammad yang ma'sum, tiada dosa dan syurga itu pasti buat Rasulullah. Kita hanya manusia. Dosa keliling pinggang, keliling badan. Tak terkira banyaknya. Tapi Allah kan Maha Pengampun. Allah suruh kita minta ampun. Allah tak mahu kita gelisah, susah hati dengan banyaknya dosa kita. Jadi Dia mahu kita meminta ampun, beristighfar dan bertaubat janji tak buat lagi. Dan Dia akan ampunkan selagi kita tak menduakan Dia.

Mintalah sebanyak-banyaknya kepada Allah. Dia Kaya dan Tak Kedekut. dan takkan kurang kekayaan Allah dengan banyaknya permintaan kita. Baik kan Allah? Hebat kan Allah?

"Hai hamba-hamba-Ku! Sekalian kamu tersesat kecuali siapa yang telah Aku beri petunjuk kepadanya. Maka mintalah petunjuk kepada-Ku, tentu Aku beri petunjuk itu kepada kamu.

Hai hamba-hamba-Ku! Sekalian kamu lapar kecuali siapa yang telah Aku beri makan kepadanya. Maka mintalah makanan kepada-Ku, tentu Aku beri makanan itu kepada kamu.

Hai hamba-hamba-Ku! Sekalian kamu tidak berpakaian kecuali siapa yang telah Aku beri pakaian kepadanya. Maka mintalah pakaian kepada-Ku, tentu Aku beri pakaian itu kepada kamu.

Hai hamba-hamba-Ku! Sekalian kamu bersalah malam dan siang dan Aku yang Mengampun segala dosa. Maka mintalah keampunan kepada-Ku, tentu Aku mengampuni bagi kamu."



petikan daripada Hadith ke-24, daripada kitab Hadith 40 (Terjemahan dan Syarahnya), cetakan Dewan Pustaka Fajar (1996)




Jangan putus semangat. Jangan putus asa. Yok!




Saya sayang Allah! Terima kasih, Allah. :')





nota: tolong doakan kawan-kawan yang ditimpa banjir, kemalangan, bencana alam, dan macam-macam perkara lagi agar mereka tabah menghadapi ujian. besar ujian mereka. tolong doakan juga untuk saya agar tabah untuk ujian final dan ujian hidup. doakan saya lulus dengan cemerlang. Terima kasih. Saya pun tolong doakan untuk kalian jugak. ;)

1.11.10

Let's spread good words!

Salam people.

spreading good words and advices is recommended in Islam. the reason is to make you a better person and make the world a better place.
plus, giving good words to people is considered a sadaqah (charity).

well,

i just got myself featured in 4HIJAB.

so, how about you?

jom join!

*wink2*

p/s: for sisters only. ;)





note: i thought the picture suits the theme. :P

31.10.10

Bola dan Botol

Salam semua..

siapa sangka saya tengok bola semalam. saya pun tak sangka. asalnya nak makan sambil tengok tv, tup-tup ter'sangkut' pulak depan tv. sempat tengok separuh masa pertama. separuh masa kedua, saya korbankan demi kerja sekolah (kunun..hehe).

saya ni pantang tengok perlawanan sebenarnya. nanti semangat bersorak tu keluar lebih. macam semalam, acap kali geng 'red warrior' nak skor, mula la adrenalin sorakan yang sepatutnya berakhir dengan teriakan 'Gol' naik. tapi tak gol pun. gol masuk masa separuh masa kedua dan saya tak sempat tengok pun. hehe..

untuk sesiapa yang menonton bola semalam, ini komen saya:
1) permainan semalam kurang semangat kepasukanan.
2) saya tak nampak strategi permainan kecuali geng kuning, bahagian pertahanan diorang boleh tahan. (macam saya ni terer sangat..hehe)
3) dua-dua geng, main macam nak gaduh. tak nampak rasa hormat sesama pemain.
4) penonton tak mesra alam. suka sangat buang botol ke padang. apa yang seronoknya tak tau la. diorang baling botol tu pun, belum tentu kena kepala pemain. -_-"
5) geng kuning terapkan 1Malaysia (?). geng penyerang terdiri daripada 3 kaum majoriti negara. pemain kegemaran saya: Gunalan. *bangga*

takmo komen banyak sebab saya tak tengok sampai habis pun.

apapun, menang kalah adat permainan. maaf kalau komen macam ter-melampau. ni pada pandangan saya je. saya pun tak tengok habis pun. gomen~

saya doakan, moga geng merah kuning masuk final pulak lepas ni. :P



nota: selamat maju jaya buat mereka yang sedang menempuhi peperiksaan akhir semester. doakan kejayaan yang cemerlang buat saya dan semua. jangan patah semangat! Yosh!

26.10.10

Life's like FYP

Salam..

pagi tadi terbaca status FB seorang kawan. dia tulis,

"Life is like Math... Once you are done with one problem, there is another one under it"


kemudian ada kawan-kawan komen,

"hidup ni mcm belajar bio...setiasa ada menda baru yg di discover,hehe
~kehidupan itu satu kemisterian~"


dan

"life is like history. once you did a mistake, there is a lesson behind it... (",)"


lalu saya pun menambah

"life's like FYP. full of challenges and excitement. Expect the unexpected. :P"



hehe...


apa pun, kena belajar syukur. setiap perkara yang berlaku pasti ada hikmah-Nya. tiada kebetulan. semuanya suratan.




nota: mau jadi lanun tak? :P
nota daripada Budak Tengok Langit: dah lama tak jumpa Bulan..

22.10.10

"Dia selalu ada"

Salam...

Habis je baca al-Fathir, ada Yasin.

Terdetik di hati, "nak skip boleh tak? Sebab dah selalu baca."

Keesokan harinya, hari yang kununnya mau sibuk, tak sibuk-sibuk. Bahana terlelap. Habis kacau-bilau tunggang-terbalik misi Dunia. Hiperbola. "Melepas lagi cobaan kali ini. Selamat beberapa ekor."

Malam itu, membawa diri memurnikan hati yang lara. Dapat pula sms daripada kawan mengatakan teman sebilik kami baru sahaja kehilangan ayahnya.

Innalillaahi wa inna ilaihirrooji'uun...

Terasa seperti sedih sekali. Lagi sedih jika diri berada ditempatnya. Mau nangiskah? Patut nangiskah? Lagi sengsara Hati. Keliru. Lalu ada suara menegas, "apa mau disengsarakan lagi daging kecil itu?"



Siapa sangka, Yasin itu untuk Abahnya. Bagai terjawab ngomelan tempoh hari.

Moga rohnya ditempatkan bersama para solihin. Aameen.. al-Fatihah.




nota: Dia memang selalu ada.

19.10.10

Cabaran dan Penjual Ikan

Salam...

dulu, saya sering diingatkan bahawa makin jauh perjalanan hidup ini, makin besar cabarannya.

dan sebagai fasi, saya sering nasihatkan kepada adik-adik akan perkara itu. apa yang dinasihatkan kepada saya, saya nasihatkan kepada mereka.

tapi sekarang, baru saya merasai perkara itu.

kalau dulu, sikit-sikit cabarannya. sekarang, bertimbun-timbun cabarannya. sampai boleh jadi semput hidup. inilah maksudnya mau terbang tapi tak dapat dek kerana cabaran-cabaran itu. tak dapat terbang, kita berjalan di tepian.

ya, makin jauh perjalanan hidup ini, makin besar cabarannya.

dan makin jauh perjalanan hidup, makin kita mau jadi penting diri. makin mau jual ikan (baca: selfish).

kadang-kadang, sikap penting diri itu satu keperluan. diulang, kadang-kadang. bukan selalu. jika selalu, itu perkara yang menjengkelkan. mungkin kamu tak merasa. tapi orang sekeliling kamu merasai kejengkelan itu. serius.

jangan sampai perbuatan penting diri itu memakan diri.

saya harap saya tak menjengkelkan siapa-siapa. minta dijauhkan. mohon kesabaran. mohon kekuatan.




cuma, untuk Dia Yang Satu, saya mau sangat-sangat untuk punya penting diri. mau sangat yang amat. bukan sahaja mau jual ikan, semua pun mau dijual.


saya mau sangat yang amat.

14.10.10

Ahli Rajin

Salam semua...

saya menulis ini sebagai status FB saya:

alhamdulillah, Allah grants my wishes. in one sem, i'm a chemist, a vet, and surgeon. i never wish to become a scientist though. well, i take that as a bonus. *wink2*


untuk dua semester akhir ini, saya kena sediakan bahan-bahan kimia untuk projek tahun akhir saya. persediaannya perlukan perkiraan dan pengetahuan tentang bahan kimia. macam kerja ahli kimia.

untuk semester-semester ini jugak, projek tahun akhir saya melibatkan haiwan ternakan. jadi saya perlu ambil tahu anatominya dan cara hidupnya serba sedikit. macam kerja veterinar.

dan untuk semester-semester ini jugak, saya berpeluang melakukan pembedahan terhadap haiwan-haiwan tersebut. seperti kerja pakar bedah.

akan datang, saya bakal menjadi ahli statistik dan ahli sains.

saya doakan agar saya dapat menjadi ahli yang saya idam-idamkan nanti. eh, bukan ahli tapi mau jadi pakar. pakar apa? biarlah rahsia.

yang pasti, saya juga mahu jadi ahli yang disayangi-Nya.


erm.. memang benar bahawa setiap permintaan dan doa akan dikabulkan-Nya. bergantung sama ada kita sedar ataupun tidak. Hebat kan Allah? :)




nota: saya juga mau jadi ahli rajin.

12.10.10

Kuasa Iman kah?

Salam semua...

kebelakangan ni graf hidup mendatar dan jatuh, naik semula dan mendatar dan turun. jarang sekali naiknya. hujung minggu lepas mungkin naik sikit sebab balik rumah. sempat main layang-layang lagi. mendadak la naiknya. balik Kuantan balik, jadi mendatar semula.

macam mana ni?

di kala mud kurang baik ni datang, bermacam-macam bermain di fikiran. mengenang nasib, mengelamun mengingatkan kejadian-kejadian lepas. dan kadang-kadang frasa 'kalaulah' dan 'kan lain bila jadi macam ni..' keluar meracun fikiran.

aduh..

"bilanya la nak ingat Tuhan?" pap! rasa seperti pipi ditampar. sakit..

masa ni la suara kecil main peranan.

"wahai Kamu, bangun! tenang-tenang aja deh. ini cabaran hidup. dulu cabaran lain. Kamu boleh handle. ini Tuhan kasi lain punya cabaran. Kamu sabar sajalah. dulu Kamu sudah rancang kan mau bikin apa? jadi ikut sajalah. tambah sabar lebih sikit. kerja lebih sikit. fokus banyak-banyak. jangan malas-malas. Kamu boleh. Dia kan ada. jangan lupa sama Dia."

entah macam mana Hati jadi tenang. pelan-pelan dia bangkit. "Kamu boleh! Kamu boleh! jangan lupa Dia!"

inilah penangan kuasa Hati dan Minda. mampu menipu diri sendiri daripada mud tidak baik kepada mud bagus yang amat. daripada sedih kepada gembira. daripada bermasam muka kepada tawa gembira. eh jap, ini namanya motivasi diri.

teringat dialog Amir Khan dalam 3 Idiots. lebih kurang macam ni kata beliau, "hati kita ni kecil dan pengecut. senang kena tipu. tapi bila difikirkan balik, hati yang kecil ni jugalah yang mampu mengubah diri kita daripada pengecut kepada berani. semuanya bergantung kepada apa yang kita fikir dan percaya. jadi, kalau takut, cakaplah 'Aal iz wel'."

ok, bahagian 'Aal iz wel' itu mengarut. tapi ada betulnya penjelasan beliau. semuanya bergantung pada apa yang kita fikir dan percaya. kuasa Iman kah?


*******


tadi sempat belek buku "Difficult Conversations" hasil kajian Douglas Stone, Bruce Patton dan Sheila Heen. siapa sangka dalam kepala kita ni ada orang kecil yang bercakap dengan kita. ala, yang suara kecil dan halus yang kadang-kadang bermain di fikiran tu.. kalau tak percaya, ada tak terfikir orang cakap macam ni: "orang kecil? ada ke?" atau "mengarutlah.." yup, itulah suara orang kecil. buku ni ada beri panduan macam mana nak handle suara kecil ni. sangat menarik. ini antara isi buku. tapi kalau nak tau pasal suara kecil tu, kena cari la bukunya. ;)





hm.. apapun, positif itu penting. bukan untuk menipu diri. tapi memotivasi diri. dan jangan lupa Tuhan. "ingat tu! jangan lupa Allah!" ;)


hm.. kuasa Iman kah? Ya Allah..


nota: saya suka entri ini dan ini. :)

6.10.10

Cemburu dan Rindu

Salam semua...

sejak raya yang lepas, tidak banyak entri yang dapat saya kongsikan. saya terlalu sibuk dengan Dunia dan asyik dengan pemerhatian eksperimen kehidupan. ditambah pula dengan wayerles yang acuh tak acuh je, maka tiadalah entri di laman ini buat seketika. (hehe..ayat pun skema sudah~)

minggu lepas minggu konvo. jadi ramai la senior-senior saya yang berkonvo. saya tumpang gembira. cemburu melihat mereka. tahniah buat akak-akak dan abang-abang yang sudah berkonvo. maka bermulalah bab baru dalam hidup kalian. semoga terus bersemangat ye!

Jumaat lepas saya berpeluang menghadiri kelas di kampus Gombak. dapat la jugak berangan jadi pelajar Gombak kejap. sempat masuk perpustakaan utama yang sangat besar dan canggih sampai buat saya teruja. haha.. dengan kafenya yang pelbagai, suasana kampus yang best dan sibuk di Gombak buat saya rindu dengan hidup macam tu.

ada banyak lagi perkara yang buat saya cemburu dan rindu. oh ya, saya cemburu dengan orang yang sangat bersungguh-sungguh. ini cemburu yang paling besar buat masa ni. dan saya sangat rindu akan rumah saya. ye, sangat yang amat. sebab Dunia, saya jadi macam ni. salahkan Dunia. huahua.. Ya Allah, ampun.. ~(_ _ )~


tak tau la kalian dapat kaitkan tak entri ni dengan tajuk entri.


nota: tajuk entri bunyi macam yuckie-yuck sikit.
nota.macam-macam: rasa macam mau terbang tapi tak boleh sebab kena ikat. (normal kah?)
nota serius: tahniah buat Kak Wani. moga kalian bahagia sampai ke syurga. ^_^

23.9.10

Sometimes colour-less is better

Salam people..

I thought colours can make life wonderful but it seems that white is far more better.


White gives you calm.

Colours give you mix feelings.


Boleh jadi gila kan bila punya banyak rasa?




hehe.. :P



p/s: check out this link, it's cute. "We'll definitely wake up earlier next time." :P

15.9.10

Episod Raya

Salam lebaran semua..

raya kali ni ringkas tapi cukup meriah. mulanya nak beraya di rumah, tapi Ayah tukar plan di saat-saat akhir. kami pulang ke kampung jugak. utara selatan kami pergi. hehe

yang tua muda semua pakat jumpa. tahun ni jumpa ramai anak buah. takde dah panggil Kakak tapi panggil Mak Long. macam dah tua lak. hehe..

semakin meningkat dewasa ni, semakin syahdu lagi sebak sambutan hari raya. raya tahun ni pun tak dapat nak lari daripada babak-babak syahdu.


teringat cakap Mak Long, "kalau kita tak balik (kampung) la ni, lagi 20-30 tahun lagi anak-anak kita pun tak balik.."

dalam maksud ayat ni. bunyi macam tak masuk akal tapi tak mustahil ianya berlaku.


terfikir jugak, agak-agak saya ni anak yang baik ke? kakak yang baik ke? anak saudara yang baik ke? cucu yang baik ke? sepupu yang baik ke? kawan yang baik ke?

kelak, adakah saya akan jadi isteri yang baik? ibu yang baik? mak saudara yang baik? menantu yang baik? nenek yang baik?





Hanya Allah sahaja yang tahu..



Niatkan di hati kita mahu jadi yang terbaik.



Wallahua'lam...

Kuih Raya

Salam lebaran semua..

beberapa hari sebelum raya, saya sibuk tolong kakak buat kuih. tahun ni, baru dapat merasa buat kuih. tahun-tahun lepas tak sempat sebab cuti raya kejap je. mujur cuti raya tahun ni awal..dapat gak merasa macam mana menguli tepung, guna oven, sejukkan kuih lepas kena bakar. paling best sekali, dapat makan kuih segar-dari-oven. ahaha..



nah, kuih raya! kisah lanjut boleh dibaca di sini. :D


Maaf atas salah dan silap. Selamat Hari Raya. Jaga makan ye (pesanan untuk saya jugak..eheh). ;)





nota: balik kampus nanti mau sambung puasa. Jom!

7.9.10

Tinggal 2 Ramadhan lagi

Salam semua...

beza sungguh Ramadhan tahun ni kalau nak dibandingkan dengan tahun lepas.

tahun lepas, boleh kata tiap-tiap malam buka puasa dengan teman sebilik di hostel. kemudian bertarawikh di surau blok. cukup 8 rakaat tambah 3 witir.

tahun ni, jarang-jarang berbuka di bilik dan bertarawikh di blok.

lain sungguh suasananya.. serasa seperti mau putar masanya. mau punya rasa seperti tahun lepas, tapi itu mustahil kan?



"Wahai Diri, bersyukur. Bersyukurlah kamu berada di Ramadhan ni. Ramadhan depan belum tentu kamu ada."

"Moga keberadaanmu di madrasah Ramadhan kali ni menjadi bekalan buatmu untuk menghadapi cabaran-cabaran mendatang. Bersedialah!"





nota: belum habis Ramadhan, dah datang cabaran Dunia. bacalah entri ni. Bersedialah semua. Moga Allah teguhkan iman kita dan satukan hati-hati kita. Aameen..

1.9.10

Pesanan di Akhir Ramadhan

Salam semua...



Kempen 1A1B kali ni: beli ikut keperluan. maaf, pos lewat.


dalam bulan Ramadhan ni, bazar Ramadhan pasti menjadi destinasi wajib. dalam bulan ni la, macam-macam kita nak makan. laksa, nasi kerabu, nasi lemak, ayam panggang, ayam percik, dan berbagai. dalam bulan ni jugak la macam-macam jenis makanan orang jual. makin kreatif depa ni. ayam tempayan la, nasi kerabu kaler ungu la, murtabak timbun, air minum plak bermacam-macam kaler. aduh..

alang-alang raya nak dekat ni, mesti ramai dalam persiapan untuk beraya. antaranya pergi membeli-belah baju raya, tudung raya, langsir raya, kuih raya segala macam raya lah kecuali hantu raya. jadi, berpada-padalah dalam berbelanja. barang murah banyak sekarang. pergi je mana-mana, gerenti rambang mata. dalam berbelanja sakan, ingatlah orang lain juga. kita beli 2-3 pasang baju raya, tapi beringatlah ada yang tak mampu nak beli baju raya sendiri. sekadar menunggu sedekah orang atau hanya mampu pakai baju raya lama.

waktu ni la kita nak kenal nafsu kita. syaitan dah kena tambat, tak boleh la nak salahkan depa. kita tengok dan nilai sendiri diri kita. berapa banyak kita habis belanja. berapa banyak kita makan. macam mana pulak dengan 'amalan kita. waktu ni la Allah nak uji dan tunjuk kepada kita. alang-alang syaitan dah takde, waktu ni la kira paling senang untuk kita muhasabah diri. ambil masa dan luangkan untuk kenal diri dan Pencipta kita.



tinggal lagi kurang dari 10 hari sebelum Ramadhan berakhir. habisnya Ramadhan ni, belum tentu kita dapat bertemu Ramadhan akan datang. jadi, ambil peluang ni. sama-sama perbaiki diri. ajak kawan sama. kita cari Malam al-Qadr. berdoalah banyak-banyak.


Ya Allah, ampunkan segala dosa kami. bersihkan hati-hati kami. dekatkanlah kami dengan sunnah kekasih-Mu. dekatkanlah kami dengan-Mu, Ya Allah. Aameen...





nota: nasihat ini buat diri sendiri jugak. saya nak minta cuti dari memblog jap. mau luang masa dengan Dia. rindu pada Dia.

30.8.10

10 promising nights

Salam people...


from 30, we managed to pass 20 nights..

now, 10 more nights to go..

10 more nights..

and in these 10 nights, only one night worth 1000 nights..



what have you done in the past 20 nights?

i don't know about you, but as for me..

i wish for this month to last forever...





:'(




but hey, if i wish for Ramadhan to last, it won't be fair, right?
'coz Allah Knows what's best for His servants.


"...berdirilah (berqiyam) kamu semata-mata untuk mendapatkan keredhaan-Nya dan ganjaran pahala-Nya. berdirilah dengan gembira dan yakinlah bahawa Allah akan memberi ganjaran keampunan kepadanya..." - Hadith

(sambungan hadith yang lebih kurang begini maksudnya) ...janganlah berdiri kerana terpaksa kerana itu akan membuat kamu menjadi malas dalam mengerjakan solat.





Wahai Dunia, pergilah jauh.


Wahai Diri, sila fokus!


Moga Ramadhan kali ni, walaupun tidak sama seperti Ramadhan lepas, dapat meninggalkan kesan yang cukup bermakna buat hati dan diri untuk keperluan masa depan.


Ya Allah, Bantulah hamba-Mu yang lemah ini... Aameen...

24.8.10

Puasa

Salam...


di kala umat Islam berpuasa...


blog saya pun nak puasa jugak...



hee~~





nota: Alhamdulillah, hujung minggu lepas saya ikut program masuk kampung orang asli di Cameron Highland. boleh baca dengan lebih lanjut di blog Kak Pijan dan blog Kak Raihan. :)

16.8.10

Hampir seminggu Ramadhan

Salam semua..


macam mana Ramadhan untuk minggu yang pertama? OK?

alhamdulillah, dalam 6 hari ni diisi dengan banyak hikmah dan pengajaran.
hari pertama puasa, saya ada pembentangan kertas kerja FYP. sabtu dan ahad lepas lepak di rumah Baitul Husna, sebuah rumah kanak-kanak di Kuantan. ada gotong-royong, iftar dan qiam di sana.

lepas ke Baitul Husna, petang semalam buka puasa di kawasan felda di Bukit Sagu. ni lah kali pertama saya pandu kereta luar kawasan bandar Kuantan. satu pengalaman yang sangat seronok dan kelakar kalau diingat balik. bayangkan, perjalanan ke sana sepatutnya mengambil masa setengah jam tapi saya habiskan satu setengah jam untuk ke sana sebab banyak kali salah jalan. saya dan kawan-kawan hanya mampu gelak dan geleng kepala. mujur kami bertolak awal. kalau tak, gerenti buka puasa telan air liur je. hehe..

kami balik lepas maghrib sebab masing-masing ada hal di kampus. tak sempat tarawikh di sana. balik tu, saya tak memandu. kawan ambil alih. sempat la saya tinjau-tinjau kawasan felda tu dari tempat penumpang. suasana felda mengingatkan saya kepada kampung belah Ayah saya. sejuk, nyaman, dan tenang. bikin hati rindu nak balik kampung. rasa seronok pulak dapat tinggal di sini. tapi bila tengok pemuda-pemuda kampung berkumpul dengan motor masing-masing, duduk lepak di jalanan dan kedai kopi menonton 'wrestling' ketika waktu 'Isyak, terus hilang seronok tu. saya rasa lebih seronok tinggal di kampus daripada tinggal di sana. kecewa. sedih.

emo pulak. hehe.. itulah cabaran kan? cabaran buat kita sebagai ejen perubah dunia. ;)



Ayuh pulun 'amal!





nota: dalam perjalanan pulang melintasi kebun kelapa sawit, saya melihat langit malam. Subhanallah, chantek yang amat! tak pernah jumpa langit ditaburi Bintang sebegitu banyak diterangi Bulan sabit. sangat suka~~~~ ^_^

10.8.10

Ya Ramadhan, Bulan yang diinsafi..

Salam Ramadhan al-Mubarak...





"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa, (iaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (iaitu) memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui."

surah al-Baqarah, ayat 183 dan 184


teruskan membaca hingga ayat 188. hayati ayat 186. :)


"Apa yang telah diberi oleh Allah lebih banyak daripada apa yang kita pinta"

majalah Solusi, isu no. 22


InsyaAllah, malam ni dah mula tarawikh. Esok kita mula puasa. Kita puasa fizikal dan mental. Spiritual kita isi penuh-penuh dengan 'amalan. Kita perbaiki dan perbanyakkan 'amal ibadah kita. Kita ber'pesta' ibadah. Dan jadilah kita dalam kalangan orang-orang yang bersyukur.

Maaf atas segala salah dan silap.





:')





nota hati: Mama dan Ayah, maaf. Adik-adik, maaf. Kak Su, maaf. Kamu, kamu, dan kamu, maaf. Kawan-kawan, maaf. Semua orang, maaf. :')

nota: ingatkan nak pautkan entri Ramadhan saya yang lepas. tapi bila baca balik, segan plak. bersemangat sangat entrinya. kalau nak baca, sendiri cari la ek. eheh

9.8.10

My Letter to Saviour for Mr. FYP and Ramadhan

Salam..


i want to dedicate this song to my dearest Mr. FYP. i think i'm in love with him.


You should’ve known I’m here for you
I can let go if I want to

You shouldn’t have taken me for granted
Or baby, I’ll be out from here and you’ll be sorry for so many years

Sometimes I feel so stupid
Now don’t you go and blame me
You’re not even here
And even if you are, your soul for me has died yeah

Sometimes I feel so worthless
Now don’t you go and blame me
You gave me hopes
But I’m the only one who’s working it

I need to be saved
I need to be cured
I need to be fixed
Would you be my prince?

Or are you just another lesson of life?
Please don’t, please be my rainbow
And not raindrops from the sky



"Letter to Saviour" by Wani Ardy








lovenote: i like the last part of this song. so Mr. FYP, please be my rainbow. i hope our relationship will help us to know HIM more and may HE Bless us all. i heart you, Mr. FYP.

lovenote.two: "has she gone mad?? hopefully not. i think she's being too excited to see Ramadhan again. insyaAllah. ;)"

7.8.10

Penangan FYP untuk Mencapai Ramadhan

Salam semua..

dalam minggu ni
kepala penuh serabut kalah akar serabut.
perut tak lapar-lapar bagai sudah siap untuk Ramadhan.
tidur tak menentu, apa insomnia barangkali?

kelas tak ingat pukul berapa dah..
kelas ganti pun boleh tak tahu ada..
bersenang-lenang menonton siri Life Unexpected di malam hari, sampai terlupa ada kuiz di pagi esoknya.
boleh tak?

ini semua gara-gara En. FYP.
iya, mari salahkan En. FYP itu.
ha ha ha hu hu..
(_ _ )"

tak boleh..
tak boleh salahkan En. FYP.
dia tak bersalah pun.
serius dia tak bersalah.

ini baru En. FYP.
belum masuk campur En. Mesyuarat.
hampir tiap-tiap malam mau ajak nge-date.
belum masuk campur perihal sekeliling.
yang bermacam.
ha ha...

jadi mau salahkan semua??
iya, mari salahkan semua!!
ha ha ha hu hu...
(_ _ )"

hari-hari
pasti ada konflik diri.
dia kata begitu.
dia kata begini.
gaduh punya gaduh
keputusannya..
dia penat lalu tidur.

okeh.
entri ni memang serabut
macam skru kepala sudah tercabut.


teringat kata-kata Ustaz Hilmi semasa usrah Rabu lepas.
lebih kurang macam ni kata-katanya:
"hidup kita ni, tak kira la watak ke, iman ke, perangai ke,
kalau dibuat satu graf,
pasti jadi naik turun.
takda mendatar, takda lurus je."

iya, saya pernah mengomel tentang graf kehidupan di sini.
memang benar.
hidup ini pasti ada naik turun.
sebab kita manusia.
tidak sempurna seperti malaikat.
tidak maksum seperti Muhammad.
mujurlah kita ni manusia.
sebab manusia itu sebaik-baik kejadian.
punya otak dan 'aqal.

okeh. banyak sungguh ngomelannya.
cukup.
-_-"


oleh kerana keserabutan ini,
hanya satu yang bermain di kepala.
"saya mahu pulang ke rumah~~~"

hari-hari
tanya Diri
"mau pulang?"
"tidak mau pulang?"

kerana En. FYP,
saya buat keputusan dengan gagahnya untuk tidak mahu pulang.

sampai Ayah mesej
"kamu balik rumah ker minggu ni?"
ejaan 'ker' Ayah buat saya senyum sorang-sorang.
terima kasih, Ayah. hehe
Ayah ni macam tau-tau je..
bikin saya lagi mahu pulang.

maaf En. FYP.
Ayah tetap hero saya.
tapi saya tahu,
saya tak boleh mengabaikan kamu begitu sahaja.
saya perlu setia dengan kamu.
walaupun untuk setahun cuma.
saya akan cuba sedaya-upaya.
ok?

itu kisah saya dengan En. FYP.
biarlah.

sekarang kita fokus kepada Ramadhan.
jujurnya, kedatangan Ramadhan buat saya insaf.
kerana ikutkan sibuk Dunia, persiapan diri untuk Akhirat tak terjaga.
alasan semata.
sedih.
saya jadi takut untuk bertemu Ramadhan.
apa mungkin saya mampu jadi seperti Ramadhan yang lepas?
bersemangat dan segala.
banding dengan sekarang yang mudah tewas dengan Dunia.
aduh..

apa mungkin?
apa mungkin?





"bersangka baiklah kamu kepada Dia. pasti ada hikmahnya. Dia kan sayang kamu."





nota hati: wahai Ammal, tahniah ye! saya teringin sangat untuk berjumpa sama kamu. kita jumpa lepas konvo kamu boleh? buat sahabat sekalian, selamat bermuktamar! ada rezeki, kita berjumpa nanti. ok? ;)

nota hati lagi: satu perkara aneh yang saya fikir saya harus bersyukur. saya tidak mudah lagi 'sakit' seperti dulu. senyum? :)

4.8.10

Kelapangan

Salam...


"Bila dalam kesusahan, bandingkan diri dengan orang yang lagi susah.
Kadang-kadang, orang yang kita ingat selalu senang, mungkin mengalami kesusahan yang lagi teruk daripada kita. Cuma kita tak nampak.
Apa-apa pun, bersyukurlah dan bersabarlah.
Kita hidup berTuhan.
Rujuk surah al-Insyirah dan amalkan. :)"




~Dengar tu, wahai Diri. Yosh!






nota: al-Insyirah bermaksud 'kelapangan'.

1.8.10

kiter_senorita

Salam..

ini entri khas buat mereka. ;)

Di walimah Rabi'atul, kami berjumpa kembali setelah sekian lama.

dari kiri: Ammal, saya, Faiz.


Cerita tentang kami:

Ammal
Lahir 13 Oktober. Bijak. Skema. Sangat bersungguh-sungguh. Penaik semangat saya untuk belajar. Punya daya ingatan yang kuat. Semua benda dia boleh ingat. hehe.. Suka barang Roxy. Saya suka buli dia dulu. Pernah masuk pertandingan puisi dan selalu diejek oleh saya. Tup tup, saya yang suka berjiwa-jiwi sekarang. :P Sekarang sudah jadi lawyer. Minggu depan dia konvo. ;)

Faiz
Lahir 14 Oktober. Gentleman. He will try his best to help no matter what. Ada band. Saya suka kacau dia dulu. Suka merendah diri. Sekarang sudah jadi sound engineer. ;)

Saya?
Paling muda. Comel. Masih belajar. :P


Kami ada satu persamaan: kami bertiga kidal. Unik. (",)v

*****

Ammal, saya, dan Faiz. Kami kawan sekelas masa Tingkatan 4 dan 5. Masa Tingkatan 4, kami tiada kelas tetap. Jadi kami selalu berpindah-randah macam nomad. Cikgu panggil kelas ni 'kelas terapung'. Floating~ Floating~ Tahun ni, tahun honeymoon kami. Biasalah lepas PMR, baru nak kenal Dunia. Keputusan peperiksaan ada je yang merah. Tapi kami buat biasa je. Selamber tak? :P (adik-adik, jangan jadi macam akak ek. ehehe)

Masa Tingkatan 5, kami dapat kelas tetap. Posisi kami berdiri di gambar sama dengan kedudukan kami dalam kelas. Tahun ni, kami dah insaf. 2 bulan sebelum SPM, baru nak pulun habis-habisan untuk SPM. Dalam kelas, meja kami paling depan dan paling dekat dengan meja cikgu. Semangat tak? Keputusan SPM kami? Mestilah marvellous! ;)


Kami punya latar belakang keluarga yang berbeza, minat yang berlainan. Sekarang kami ikut haluan sendiri. But when it comes to friendship, we're together. Kan?

:')



Oh ya. kiter_senorita, alamat e-mel saya yang saya masih guna sekarang. Sangat kebudak-budakan kan? Saya tahu. hehe.. Saya minat En. JT dulu. Jadi fahamlah kan kenapa. Kalau tak faham, takpe. hehe.. Kenapa tajuk entri sedemikian? Ini permintaan Faiz. Dia suruh letak. :P

Maaf, gambarnya kaki aja. hehe


Ada rezeki, mau jumpa sama kalian lagi. :')

31.7.10

Memori

Salam semua..

Semalam saya ke majlis walimah kawan sekolah saya. Dah banyak majlis walimah kawan saya tak dapat pergi sebab selalu bertembung dengan urusan dan program. Jadi kali ni saya tekad, saya mau turun jugak walau apa pun urusan dan program yang ada. Maafkan saya En. FYP dan kawan-kawan di Kuantan sekalian. Saya terpaksa meninggalkan kalian sebentar. ehehe

Okeh. Ada 2 sebab kenapa saya nak pergi ke majlis ni:

1) sebab kawan saya yang kahwin ni kawan baik saya.

Mula kenal sejak sekolah rendah lagi. Saya dan sorang lagi kawan, kami bertiga pergi ke sekolah sama-sama. Pernah satu hari ni, kami buat ramalan siapa antara kami yang akan kahwin dulu. Nampaknya betullah ramalan kami. Dia kahwin dulu. hee~

Tahniah ye, Rabi'atul! Semoga hubungan kalian kekal bahagia sampai ke syurga. Aameen.. :')


2) sebab saya nak jumpa kawan-kawan sekolah saya.

Saya sampai ke majlis lewat. Jadinya dapat jumpa kawan-kawan yang tinggal je. Itupun saya minta diorang tunggu kejap. hehe..

Kepada Anfal dan kawan-kawan yang sudah berkonvo, tahniah! saya konvo tahun depan. insya-Allah. ;)


**Nantikan entri khas seterusnya.. hehe**





nota: saya sangat 'suka' Terminal Bukit Jalil. (_ _ )"

28.7.10

Tali dan Magnet

Salam..


bagi saya,
hubungan sesama kawan
umpama seurat benang.
macam juga tali.
saling berhubung.
dekat.

tetapi sekali putus,
susah untuk disambungkan semula
melainkan diikat simpul.

tetapi simpulan akan tetap menjadi simpulan.
tidak seperti asal.

cumanya,
kalau kuat simpulannya, maka teguhlah ikatan itu.
kalau lemah simpulannya, maka akan mudah terurai akan ikatan itu.


bagi saya juga,
hubungan sesama kawan
umpama tarikan magnet.

saya cas lain.
kawan cas lain.
saling bertarikan.
kuat.

tetapi,
bila ada yang bertukar cas
maka saling bertolakan.

...


aduh...

boleh tak,
kalau hubungan sesama kawan
macam saya dan piza?
sebab saya suka piza.

hee~~ \(^_^)/


tapi,
kalaulah itu boleh kan.

aduuh... (_ _ )"




mungkin ini yang dimaksudkan dengan istilah "terimalah seadanya".


saya tidak sekuat mana. tapi saya mau jadi kuat! ^_^





nota: saya lupa nak kongsi entri ini. bacalah. saya suka. Cik Land of Smiles pun suka. entri bagus. cumanya abaikan gambar-gambar dalam entri tersebut ye.. ehehe
nota lagi: oh ya, semalam nisfu sya'ban. alhamdulillah, sempat berpuasa semalam. Bulan pun cantik. tak lama lagi, Ramadhan datang. wee~~

26.7.10

Airplanes and shooting stars

Salam..


Can we pretend that airplanes
In the night sky
Are like shooting stars
I could really use a wish right now
Wish right now, wish right now




Can we pretend that airplanes
In the night sky
Are like shooting stars
I could really use a wish right now
Wish right now, wish right now




but it's ok. i don't need airplanes.

:D

22.7.10

Simpan sampah dalam poket dululah ;)

Salam semua..

Kempen ke-9 1 Bulan 1 Adab: Simpan Sampah Dalam Poket Dululah.



sendiri boleh faham kan?



;)





nota: Yosh!

18.7.10

untuk Orang Kecil

Salam..

Saya mau kongsi lirik.

Aku
duduk
bersila di depan cermin

Aku
renung
segala cela diri

Aku benarkan
tiap yang datang
untuk meninggalkan

Engkau juga
tiada beza
tertakluk kebebasan

Aku tahu
siapa aku
kurang perlu untuk kau di situ

Khabar ke aku
apa yang baru
apa yang baru

Aku
duduk
di sisi telefonku

Langut
dagu
menunggu panggilanmu

Satu persatu
memori basi
menghantui benakku

Apa ini
satu lagi pengalaman
yang konon mendewasakan

Aku tahu
siapa aku
kurang sebab untuk kau di situ

Khabar ke aku
apa yang baru
apa yang baru

Khabar ke aku
apa yang baru
apa perlu kau tetap di situ

Aku benarkan
kau meninggalkan
seperti semua yang meninggalkan

Khabar ke aku
apa yang baru
apa yang baru

Khabar ke aku

'Khabar ke Aku' oleh Wani Ardy


*******

untuk dia.
iya, mau aja diluahkan.
hanya mampu di sini.

wahai kamu, doaku mengiringi
walau di mana kamu pergi.

maafkanku
kerna mengkhianati
tapi percayalah
diri ini masih seperti dulu.

kucuba untuk tidak sakit
kan kucuba untuk redha.

pergilah kamu.
pergilah.

kudoa
moga kau beroleh bahagia.
aameen.





nota hati: wahai emo, sila pergi jauh. saya mau ke pantai. \(^_^)/

15.7.10

Ahlan Wa Sahlan ila hazihil Jaami'ah :D

Salam semua..

Minggu ni minggu pertama untuk semester pertama di bumi Kuantan. ececeh.. ayat macam budak Tahun 1 tapi realitinya dah Tahun 4. terasa kejap je masa berlalu. tup tup, mau grad sudah. insyaAllah.

kepada adik-adik junior, ahlan wa sahlan akak ucapkan. belajarlah sepuas-puasnya. baik di dalam kelas, mahupun di luar kelas. timba pengalaman dengan senior, sesuaikan diri dengan tempat baru. takmo blur-blur tau. tak faham apa-apa, tanya tau. hee~~


oh Kuantan, sungguh kurindu padamu~~

Budak Tengok Langit cakap, "dah lama tak tengok langit malam Kuantan. Langitnya luas terbentang. Bintang-bintang bertaburan berkerlipan macam lampu lip-lap. Tak sabar nak tunggu 15 Sya'ban..nak tengok Bulan penuh. Memang lain daripada langit malam di KL. Langit KL waktu malam warna merah..penuh awan.. Langit Kuantan gelap. hitam legam. orang putih kata pitch black. Tapi bila Bulan ada, langit jadi terang-benderang sampai nak jalan tempat gelap pun tak payah pakai lampu suluh."

orang pernah tanya apa yang seronok sangat di Kuantan ni. saya pun tak tau nak jawab macam mana. mungkin sebab langitnya.. mungkin sebab dekat dengan pantai.. mungkin sebab suasana kampusnya.. cuaca kat sini tak payah cakap la.. kejap panas, kejap sejuk.. ada yang kata bosan sebab takda benda pun kat sini. tapi tak tau la.. yang pasti, di sinilah saya belajar mengenal hidup. dan sampai sekarang, saya masih belajar.dalam sibuk ada tenang. dalam susah ada senang, dalam duka ada suka..semuanya di sini. kadang-kadang, rasa hidup berTuhan lebih masyuk di sini.. okeh, emo pulak.. eheh

Alhamdulillah, laporan praktikal berjaya disiapkan dengan jayanya. sekian lama baru ternyata, saya seorang yang tidak gemar menulis laporan. huhu..

minggu pertama ni kepala agak sengal-sengal sikit. mungkin kerana laporan itu, mungkin kerana agenda-agenda menyibukkan jadual planner saya, mungkin kerana En. Mongu tertinggal di rumah, mungkin juga kerana sudah masuk 5 hari saya tak makan masakan rumah.. eheh.. :P

okeh.. sudah! esok mau jumpa adik-adik, mau jumpa kawan-kawan, mau buat kajian untuk kertas kerja Projek Tahun Akhir, mau pergi ke kelas. Yosh!





nota entri: maaf deh. kepala saya lagi sengalan jadi entrinya santai amat. makan banyak sangat biskut Munchy mungkin.. "munch Munchy make munchness munchier. (mod: masih sengal mungkin.. munch = sengal? ^_^")"

8.7.10

Superpower apa yang kita ada?

Salam semua...


Hujung minggu lepas ada Program Da'ie Muda. Macam-macam yang saya belajar. Okeh, pada Jumaat malam tu, ada kuliah Maghrib. Ustaz yang beri kuliah ceritakan perihal keadaan dunia sekarang.

Ustaz cakap, di Malaysia ni ada suku juta anak tak sah taraf. suku juta sama dengan 250,000 orang. Bayangkan kita, ada 250,000.. ramai tak? ramai kan?? itu pun yang didaftarkan..

Ustaz cakap lagi, ada 3 gejala yang orang sekarang ikut cara orang zaman jahiliyyah dulu.

1)Bunuh anak

Dulu: orang jahiliyyah tanam anak-anak perempuan mereka hidup-hidup sebab takut jadi papa kedana.

Sekarang: kalau bayi ditanam, kira paling baiklah. Tapi, apa yang kita selalu dengar? Na'udzubillah..


2) Ilmu tilik

Dulu: orang jahiliyyah dulu suka pergi tilik nasib, main nasib. Jumpa tukang tilik, percaya pada tangkal dan segala. Pagi-pagi (kononnya la), main baling syiling. Kalau dapat kepala, nasib baik, kerja pun baik. Kalau dapat ekor, nasib malang, duduk rumah seharian tak pergi kerja.

Sekarang: Peredaran zaman memajukan manusia. Tak payah susah-susah masuk redah hutan jumpa bomoh. La ni ada internet, boleh baca horoskop. Lengkap setahun punya nasib.


3) Khidmat 'mesra' (nota: perkataan asalnya ada unsur 18SX..)

Dulu: Perempuan arab jahiliyyah kalau nak kahwin, kena 'test' dulu sesuai ke tidak. dah mengandung, baru nak pilih bakal suami mengikut citarasa sendiri.

Sekarang: nak 'test' ke, apa ke.. orang tak kisah. nak kahwin ke tak, itu belakang cerita. cuma kadang-kadang, dah mengandung baru menyesal. lain cerita pulak, ada yang siap buka bisnes lagi. aduuh... minta dijauhkan..Na'udzubillah...


Lalu, Ustaz pun bagi soalan: 'Superpower' apa yang kita ada?

Apa yang kita ada untuk basmi gejala-gejala mungkar ni? Kalau Superman ada seluar ajaib, kalau Batman ada kuasa kelawar, kalau Spiderman ada kuasa lekitan sarang labah-labah, kita pulak ada superpower apa pulak?

kalau kita tengok superhero-superhero, bila lawan je, mesti lawan sorang-sorang. betul tak? tapi sebenarnya tidak. setiap hero pasti ada heroinnya. eh, silap.. pasti ada pembantunya. Pembantu-pembantu ni omputih panggil side-kick. Kalau Batman, ada Robin. Kalau Superman, ada mak ayahnya yang tolong jahitkan baju. Kalau Spiderman, ada Mary Jane. hehe.. (ok, tak tau la pulak side-kicknya apa..)

Jadi, kita pun sebenarnya superhero jugak. Dan superpower kita macam-macam ada. Lain orang, lain superpowernya. Dalam konteks realiti sekarang, superpower tu boleh kira macam kemahiran la kot. Contoh macam saya, ada kemahiran memandu kereta.

Jadi, bayangkan dengan superpower saya ni saya boleh memandu ke mana-mana tempat yang saya nak pergi. Contoh kalau ada situasi kecemasan - contoh mak sakit ke, kawan sebilik sakit ke.. - yang memerlukan pemandu dan hanya saya seorang sahaja di situ yang boleh memandu, saya kira superhero la masa tu. (jap, ni contoh je ye. usah fikir saya macam angkat bakul sendiri pulak.)

Okeh, itu baru saya sorang. Bayangkan kalau semua boleh memandu, ramai 'kan superhero? Kalau ramai, jadilah superhero-superhero! Jadi kalau ada situasi kecemasan dan ada ramai orang yang memerlukan bantuan, superhero-superhero ni la yang boleh tolong. Ramai-ramai tolong, baru senang kerja kita. Kan?

Ustaz bagi kami perumpamaan sebatang lidi dengan seberkas lidi. Dengan sebatang lidi, macam-macam kita boleh buat. cucuk sate, cucuk udang BBQ, cungkil gigi.. tapi kalau diminta untuk menyapu rumah, mampukah dengan sebatang lidi? Cuba bayangkan.. mampu tak?? Mestilah tak. Mau sebulan tak bersih-bersih rumah tu. (hehe.. comel lak pakai 1 lidi bersihkan rumah..) Jadi, kalau mau rumah bersih, kerja siap cepat, kita pakai seberkas lidi. Betul tak?

Poinnya di sini, superpower yang kita perlukan ialah sebenarnya kekuatan kesatuan. Superpower-superpower yang banyak dikumpulkan menjadi satu. Inilah yang disebut dalam bahasa 'arabnya sebagai jema'ah. Sama-sama saling berganding bahu membanting tulang membantu membasmi gejala-gejala tadi. Dan dengan berjema'ah, barulah jadi supersuperduperpower!! :D


"Setiap manusia itu hidup secara bermasyarakat secara tabi'inya"
-petikan daripada kitab Muqaddimah tulisan Ibnu Khaldun.






Jadi apa tunggu lagi? Yok, kita bersatu!! ;)

6.7.10

Abah

Salam semua...


Jumaat lepas di KL Sentral, sambil menunggu tren ke Shah Alam untuk ke satu program, telefon berbunyi.. Nombor yang tak bernama, saya kira ini mungkin panggilan dari Shah Alam. tapi bukan...



Kak Hasni: Assalamu'alaikum, dik. Ni Kak Hasni. Ingat lagi tak?
Saya: Wa'alaikumussalam wrh. Kak Hasni? Oh ya, Kak Hasni. Akak apa khabar?

Kak Hasni: Baik.. ingat dah lupa dah..
Saya: Eh, tak kak. Saya ingat lagi. Ye kak?

Kak Hasni: Dik, ni akak nak bagitahu.. Abah dah takde, dik....



Pada saat itu, saya terduduk.. mata tanpa diminta berair.. "apa benar berita ini.."

Abah, ayah angkat saya.. sudah tiada..

Sudah hampir dua tahun tak berjumpa.. niat ke Temerloh untuk berjumpa keluarga angkat selalu tergendala.. Walhal duduk di Kuantan, 2 jam je perjalanan..

Saya terkilan..


Abah pemalu, tak suka bergambar. Gambar solo Abah ni je la.



Sama-sama sedekahkan al-Fatihah dan doakan moga Abah ditempatkan bersama para solihin... aameen..

Ada peluang mau berjumpa lagi.. Ya Allah, berikanlah aku peluang untuk bertemu dengan mereka lagi.. aameen...

4.7.10

Ego Kebal

Salam...


"How can you be so tough?", tanya seorang sahabat.

"I'm not", jawab saya.

"kenapa tanya?" tanya saya.

"because you were different during high school", jawabnya.

"really? people change."


kalau saya tough, dah lama dinding ego itu saya pecahkan. tapi saya tak mampu. saya hanya mampu biar. biar..

Kellie's Castle, Perak



nota hati: Kerana Allah sayangkan kamu, saya juga sayangkan kamu. :')

1.7.10

Komplikasi

Salam semua...


komplikasi atau
rumit atau
serabut atau
payah atau
susah


hanya boleh terjadi kalau minda kita kata sebegitu.


jadi, kalau fikir rumit, maka rumitlah ia.


jadi, kalau tak nak susah, jangan fikir susah.


senang, kan?





:)


oleh itu, wahai laporan praktikal, sila siap sekarang! :P

"eh kamu. itu bukan rumit. tapi mim alif lam sin. -_-"




nota hati: jom layan Kaca Angkasa pulak. ;)

29.6.10

Hai Hidup! Boleh berkenalan? :P

Salam semua...

Esok hari terakhir praktikal.
siang tadi sempat sembang dengan kawan-kawan praktikal tentang perjalanan hidup.
jika mau dianalogikan perjalanan hidup dengan jalan raya,
agak bersimpang siur jugak la jalan kehidupan ni.
banyak selekoh dan lencongan.
naik bukit,
turun bukit,
dan segala.

kalau mau dianalogikan dengan wayar elektrik pulak,
berselirat wayar jadinya.
ada yang bersimpul,
bertindih,
bermacam kaler ada..
merah, kuning, ungu, hijau, warna-warni..

"hehe.. itulah hidup."
kata saya pada seorang kawan.

hidup ni,
kita minta apa pun,
niat apa pun,
Dia mesti bagi.

tak kisah la niat yang baik ke tak,
mesti dapat. mesti.
tapi setiap permintaan pasti ada hasilnya.
semuanya bergantung kepada apa yang diminta.
bila difikirkan balik,
hanya satu permintaan yang sememangnya yang terbaik.
kalau minta ni, hasilnya memang yang terbaik.
hidup puas,
segalanya berbaloi.

jadi mau niatkan apa untuk hidup?
niatkanlah hidup ini untuk Dia.
pasti hidup 'kan jadi puas. pasti.

jadi, fikir-fikirlah sebelum kamu maukan sesuatu, niatkan sesuatu. dan mintalah juga jalan yang lurus (surah al-Faatihah, 1:6).

~Gambar ini di Putrajaya diambil di PICC~


"I've got mine. but I guess I need to change my nawaitu. need to ask lillahi ta'ala. so people, let's!"


jom layan Wani Ardy. macam best pulak. lagi-lagi lagu aneh ini. :P





nota hati: wahai kamu, cepat-cepatlah ok ye. saya tau kamu tak suka orang sibuk-sibuk. jadi, cepatlah ok. boleh ye? :)

25.6.10

Harap kamu tak bosan.. :)

Salam kamu...

Saya mau aja nyanyikan lagu 'Hold On' untuk kamu sampai kamu jadi lebih semangat, lagi gumbira. tapi saya yakin, kamu pasti takmo layan sebab suara saya tak sesedap David Choi. takpelah.. moga kamu terus tabah ya. ;)


Ya Allah, peganglah hatinya. aameen... (ok, saya jeles dengan kamu sekarang.. Ya Allah peganglah hatiku jua.. aameen...)





nota kaki: kalian boleh nonton lagunya di sini. ;)

19.6.10

Sensitip~

Salam...

'pabila hatimu terasa, pasti ada yang terima sahamnya. Jadi, jangan mudah terasa. Nanti tak pasal-pasal ada yang teraniaya. Erm.. Org putih kata, "what u give, u get back". ;)



hensem tak En. Mongu ni? :P





nota kaki: esok Hari Bapa.. eh.. Hari Bapa hari-hari la. :P

15.6.10

Orang selalu kata...

Salam semua...

orang selalunya kata..

lagi lama sakit tu, maksudnya banyaklah dosa kita..


tapi sebenarnya..

lagi lama sakit tu, lagi banyak pahala yang Tuhan nak bagi kat kita. sebab lamanya tempoh sakit tu untuk kita ingat kepada Tuhan dan lagi mendekatkan diri kita dengan Tuhan. Tuhan kan sayang kita.


pahala dan dosa tu, Tuhan yang bagi, kan?

sihat dan sakit itu pun Tuhan yang bagi, kan?



kan?

12.6.10

Mau jadi 'friendly' tak?

Salam semua...




Macam biasa, setiap bulan kita ada kempen adab. Bulan ni geng 1A1B mengajak kita untuk bertutur dengan gaya bahasa yang difahami pendengar.

Oleh itu, jika kamu seorang doktor, bertuturlah bukan dengan bahasa perubatan tetapi dengan bahasa yang pesakit kamu faham. Contoh la kalau ada sorang pak cik ni menghidap selesema, takkan kita nak cakap, "pak cik, pak cik kena influenza."? Berkerut dahi pak cik tu tak faham dia sakit apa. Tak pasal-pasal kena sakit jantung pulak kat situ. Tak ke naya.

Jika kamu seorang fasi dan anak-anak buah kamu budak sekolah darjah 6, bertuturlah dengan cara mereka. Rendahkan tahap pertuturan dan sesuaikan tahap pemikiran kita dengan mereka. Nanti mesej yang kita nak sampaikan kepada mereka insya-Allah akan jadi lebih mudah. Jadi, kenalah jadi macam budak-budak kejap. hehe..


hm..sendiri boleh faham kot tentang kempen adab minggu ni. kan? Pepatah Melayu kata, masuk kandang kambing, mengembek. Masuk reban ayam, berkokok. ek? Lebih kurang macam tu la kan. Jadinya, takkan nak masuk kandang kambing, mengaum. Habis lari lintang-pukang kambing-kambing tu.

Kesimpulannya, belajarlah gaya bahasa tempat yang kita pergi. Barulah kita senang jadi mesra alam (friendly) nanti. ;)

9.6.10

Janganlah kerana mendengar guruh berdentum di langit, air tempayan dicurahkan

Salam semua...

Sejak dua menjak ni, tazkirah Ayah mesti dikaitkan dengan pepatah Melayu. Ayah pun suka bagitau yang Melayu ni penuh adat dan adab. Bahasanya halus lagi berlapik. Adatnya penuh adab. Ayah cakap, walaupun adat ni ada yang Nabi tak buat, selagi tak langgar syariat, kita boleh buat insya-Allah. Nak menegur orang pun, orang Melayu berkias dalam teguran supaya orang tak terasa dengan teguran kita.


Petang tadi masa Ayah ambil saya di tempat praktikal, ada bunyi guruh.

Ayah: Bunyi apa tu?
Saya: Bunyi guruh, Ayah.

Ayah: Janganlah kerana mendengar guruh berdentum di langit, air tempayan dicurahkan. Tau tak apa maksudnya?
Saya: Em? ... (tak dapat nak bagi respon sebab tengah mamai..ngantuk..huhu)

Ayah: Agak-agak apa maksudnya?
Saya: erm.. tak tau..
Hati Saya: Ayah nak 'literally' atau 'metaphorically'? -_-"
(masa ni rasa macam zombi je. mata tahan ngantuk. otak pulak tak dapat nak proses apa-apa.)

Ayah: Kat sekolah dulu tak belajar ek?
Saya: ha? a ah... tak belajar semua..

Lepas tu Ayah pun jelaskan la maksud pepatah tu. Panjang jugak la. Nak tak nak saya kena la dengar jugak. (_ _ )"

Maksudnya lebih kurang macam ni, Ayah cakap kalau sudah ada kasih, tak perlu kita tinggalkan apa yang kita ada dan tagihkan kasih orang.

Ayah: Macam pepatah tu, orang dulu-dulu kat depan rumah ada tempayan. Buat basuh kaki sebab orang dulu tak pakai kasut bila jalan. Jadi bila hujan, perlu ke kita buang air tu?
Saya: Tak perlu la. Membazir.

Ayah: Ha.. tak perlu la tukar, kan? Orang ingat, alang-alang nak hujan tu, dicurahkan la air tempayan tu kononnya nak ganti dengan air yang baru. Walhal, air tu pun bersih jugak.
Saya: Oh... a ah. Ye la.. (masih termangu-mangu.. (-_-)")

Bila dah tak mamai sangat, otak pun memproses maklumat. Hati pun bagi respon.

Hati Saya: Dalam jugak maksud pepatah tu. Minta dijauhkan. Takmo la buang air tempayan bila guruh berdentum.



huhu



Terima kasih, Ayah. Maaf tak dapat fokus tadi. (_ _ )"





nota kaki: jumpa pautan menarik yang boleh tolong hilangkan stres. terima kasih ye, adik PT. eh bukan, terima kasih kepada anak sedara adik PT. klik sini. :P
nota kaki dua: saya sayang semua orang. -_-"

7.6.10

Sobr

salam..


sesungguhnya sabar itu memerlukan daya tahan yang sangat tinggi.
oleh sebab itu, hasilnya sabar itu tersangatlah manis.
jadi, sila jangan putus asa. sila pecahkan tembok ego itu. sila tahan emosi itu. jangan dibiar emosi kuasai diri. nanti hilang rasional kamu.

kalau rasa payah sangat, sila jauhkan diri daripada perkara itu.

dan yang paling penting, sila ingat Tuhan. pasti ada hikmah di sebalik setiap kejadian yang berlaku.


faham?





nota kaki: dia mau tongkat...

31.5.10

You call us terrorists?? Well, isn't it obvious now??

Salam semua...



Saya dapat tahu tentang misi ini ketika wakil mereka memberi penerangan di tempat praktikal saya awal bulan lepas. Balik dari praktikal tadi dapat tahu bahawa kapal mereka diserang. Boleh baca berita lanjut di sini.

Sebab inilah saya masih tekad memboikot barangan buatan Barat. Lebih-lebih lagi yang menyumbang untuk Zionis. Susah-susah kita dapat duit, lepas tu kita belanjakan untuk mereka pulak. Tak untung tu. Depa yang untung buat beli peluru, mesin gan, bom, dan senapang. Memang la depa bagi peluang pekerjaan, Malaysia dah beli syarikat, dan sebagainya..tapi itukan masih produk keluaran Barat. Kita ni pun boleh buat barang-barang ni juga, kan? Kata nak negara maju. Tapi ikut kalian la setakat yang mampu. Saya boikot ni pun sebab ini je yang saya paling mampu buat selain derma dan do'a. Walaupun derma dan do'a jarang-jarang buat tapi sekurang-kurangnya ada buat.

Tiba-tiba tadi dapat idea - mau aja suruh pembekal barangan buatan Barat dan juga pengusaha restoran makanan segera Barat letak poster 'boikot Israel!'. Macam kerajaan arah letak poster penyakit pada kotak rokok. Macam tu la yang saya cadangkan. Cuma posternya lagi besar la. Biar orang nampak. Biar orang tahu. Biar orang selalu beringat.

Agak marah la jugak sebenarnya tadi. Kita datang nak beri bantuan, tapi tak pasal-pasal kena tembak. Tak ke kejam namanya tu?? Senang-senang je panggil kita pengganas, tapi tengok la siapa yang serang grup kemanusiaan ni. Siapa? Siapa??




Tengah-tengah marah, masa azan 'Isyak kat kawasan rumah tadi ada pulak yang tengah melalak berkaraoke. Kuat pulak tu. Nak lawan azan ke apa?? Kalau ada senapang kat tangan, mau aje tembak 40 das tembakan. Pergh~~

30.5.10

Sokongan itu penting

Salam...


tanpa akar, pokok tumbang
tanpa kaki, kita tempang
tanpa tiang, rumah roboh
tanpa arah, jalan sesat
tanpa pegangan, hidup tiada tujuan

dan

tanpa sokongan, hidup tertekan, suka duka dipendam sendirian...





wahai sahabat, saya rindu.. @_@

29.5.10

Hidup di Dunia hanya sekali

Salam...


"Awak ambil balik sampel ni, basuh dulu bagi hilang bau formalin. Lepas tu letak atas kain putih dan beri kepada keluarganya. Takkan nak bagi dalam bekas ni pulak, kan? Sedih maknya tengok nanti..." kata staf makmal histologi kepada seorang jururawat.



Agak-agak itu sampel apa?



Itu sampel janin.

Dihantar ke makmal dalam satu bekas plastik.
Saya agak ia dalam usia 11 minggu sebab sudah cukup sifat - punya tangan, kaki, mata, hidung, dan mulut. Kepalanya pun sudah terbentuk dengan sempurna.

Tak tau la plak cerita sebenar kes ni tapi kalian sedih tak?
Kasihan tak?
Atau takda perasaan?



*******




Wahai kawan, ketahuilah bahawa hidup di Dunia hanya sekali. Kita boleh buat apa yang kita nak. Serius, Allah bagi kita buat semua. Tapi Allah pesan, setiap perlakuan kita ada balasannya. Buat baik dibalas dengan kebaikan. Buat perkara tak baik dibalas dengan perkara yang sama.

Jangan sampai kita menyesal di kemudian hari. Terlajak perahu boleh patah balik. Tapi terlajak perbuatan, mana mungkin masa yang lalu dikembalikan.

Bertaubatlah. Allah Maha Pengampun mengampuni dosa-dosa hamba-hamba-Nya selagi mana Dia tidak diduakan. Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang juga menerima taubat hamba-hamba-Nya. Dan yang penting, jangan kalian putus asa untuk teruskan hidup. Percayalah, masih ada yang sayang. Masih ada yang mengambil berat. Percayalah!



Allah sayang kamu.



Percayalah!





nota kaki: hidup di Dunia hanya sekali. tapi hidupnya kita dua kali dan mati sekali. ;)

26.5.10

Dunia bukan tujuan

Salam semua...

Sabtu lepas sempat ikut kuliah di Shah Alam. Kuliah tentang kehidupan Dunia untuk Akhirat.

Ustaz kata, semakin dekat Hari Kiamat, semakin kaya manusia. Cuba kita lihat persekitaran kita - pertandingan menang RM 1 juta yang berlambakan, program MLM, jutawan segera, dan sebagainya.

Tapi kaya itu, sesungguhnya tiada apa yang perlu dibanggakan - hatta kerana harta, pangkat, keturunan, dan sebagainya. Semua itu mungkin ada nilainya di Dunia tapi tiada nilainya untuk kita bawa untuk Hari Kelak.

Kata Ustaz, manusia itu pergi ke mana-mana pun hanya membawa tong tahi. Mata kita ada tahi, hidung kita, telinga kita, gigi kita ni pun..apatah lagi perut kita ni. Maaf jikalau ayat agak kurang sopan di situ tapi itu benar, kan? Apa kamu bangga dengan apa yang kamu bawa sekarang?

Tu la, kan. Dunia ni hanya sementara. Contoh macam kita makan makanan sedap. Mata nampak makanan tu sedap, hidung bau sedap, makan rasa sedap.. lepas tu telan, masuk perut hilang dah sedap. Satu rasa pun takda melainkan rasa sakit perut. Segala yang sedap tu kejap je. Macam tu la Dunia. Semuanya bersifat sementara. Meninggal je kita dari Dunia Fana' ni tak bawak apa-apa. Kosong. Takda yang sedap dah. Tapi Dia bagi kita bawa juga bekalan ke Sana iaitu 3 perkara: 'amalan kita, do'a anak-anak soleh, dan sedekah jariah. Ada tiga-tiga ni, insya-Allah sedaplah kehidupan kita di Hari Kelak. Bukan kejap je sedapnya, tapi buat selama-lamanya. Insya-Allah.



Cakap pasal sedap, saya rasa tiada apa lagi yang sedap dalam Dunia ni. Em.. sedap tu 'kan tak lama nikmatnya. Macam makan piza yang sememangnya sedap. Lagi-lagi yang chunky loaded. Pergh~~~ Sekali makan je dah kenyang, pastu nak makan lagi dan lagi. Tak puas sedapnya. Tak nikmat. Mau nikmat, kena makan lagi dan lagi. Haish..terganggu BMI nanti. Itulah manusia.. mana kenal puas.



Hm.. saya rasa saya sudah mati hati agaknya. :|





nota kaki: (_ _ )" - ikon muka disembam ke meja. Tanda malas nak layan Dunia. Boleh?

25.5.10

Tuding

Salam semua...


Bila kita menuding jari kepada seseorang, empat lagi jari kita menuding kepada diri sendiri. Kamu tau, kan?


Oleh itu, jika mau salahkan orang, tengok diri sendiri dulu sebelum menilai. Mungkin kita ada buat salah juga.


Kalau pasti itu bukan salah kita, pastikan semua jari menuding kepada orang tersebut. (hm.. agak kelakar dan kurang sopan perlakuan itu.)


Apapun, fikir dulu sebelum buat apa-apa. Ikut waras, bukan perasaan. Faham, kan?





:)

12.5.10

Tegur Sapa

Salam semua.



Kempen 1B1A kali ni: Rajin-rajinlah Bertegur Sapa.

Memang sesuai sangat kempen bulan ni dengan musim praktikal.

Hari ni masuk makmal lain dah. Macam biasa, masuk tempat baru mesti ada rasa nerbes. Takut-takut. Nak tegur pun tak berani. Lagi-lagi kalau staf buat muka garang.

Tapi kan, biasa la nerbes. First day.. Tenang-tenang aja. Tak tegur kang, tak kenal lak kakak tu. Nanti nak tanya pun segan. Malu bertanya, sesat jalan. Tak belajar kang. Tak pasal-pasal rugi satu hari. Terngiang-ngiang pesanan Dr. Raj, pensyarah di kampus, "you as the student, put an effort to approach the staff first. Be proactive!"

Jadi, usah malu untuk bertegur sapa. Beranikan diri. Dalam konteks nak kenalkan diri, ni ada sikit tips: kalau nerbes,sebelum tegur tu, susun dulu ayat dalam kepala nak cakap apa. Kemudian tarik nafas dalam-dalam, senyum kemudian kenalkan diri. Walaupun muka rasa macam tebal semacam masa tu, buat-buat tenang aja. Jangan banyak fikir. InsyaAllah ok.

Senyum itu penting..buat pemanis muka dan hilangkan stres. Lagipun senyum itukan sedekah. :) Tak kisah la akak atau abang tu senyum balik ke tak, jawab ke tak, asalkan kita dah lepas satu cabaran untuk membuka pintu ilmu. Sekurang-kurangnya juga, akak atau abang tu tau kita ni hormatkan dia dan nampak la macam kita ni betul-betul nak belajar. Baru beradab namanya. Lepas tegur tu, doa-doakan la agar dilembutkan hati supaya akak atau abang tersebut ikhlas nak ajar kita. InsyaAllah, berkat usahanya dan kita pun dapat belajar banyak. Betul tak?

Ada lagi satu tips: kalau nak masuk tempat baru, bawalah juga sedikit ilmu tentang tempat tu. Ini untuk elak diri jadi blur bila dah masuk nanti. ;)



Harap-harap tak nerbes esok. Chaiyok2!





nota kaki: dah lama tak nampak Bulan dan Bintang...

9.5.10

Kami Sayang Mama ^_^

Salam...





doakan kesejahteraan Ibu dan Ayah kamu selalu. moga mereka ditempatkan di syurga bersama orang-orang yang soleh. aameen...



:)





nota kaki: dia dah jumpa tempat lepak baru. ^_^

7.5.10

Kemanusiaan

Salam.

Entri ini buat penaik semangat kalian untuk berjuang.

kemanusiaan sebenarnya sudah lama habis
jiwa2 sebenarnya sudah terlalu banyak menangis
kita hidup dalam pembohongan kita hidup dalam kelalaian
kita kata kita bersatu untuk sesuatu yang bernama perjuangan

kita malu untuk mengaku
setiap yang terjadi ini sudah pun dirancangkan
kita malu untuk mengatakan
setiap ini sebenarnya satu permainan

kita suruh anak2 kita pergi berperang
tanpa senjata bagaimana mau berjuang
disedekahkan anak2 kita pada satu ideologi
tapi bisikkan ke telinga ini apa itu yang kau namakan seni

kemanusiaan sudah lama tewas
kita ketawa tetapi dalam hati sangat panas
sudah tidak ada apa yang lagi mau kita katakan harapan2
sudah tidak ada apa lagi semua itu, tuan2 puan2

kita cuma ada mimpi kosong yang tak akan nyata
cuma ada suatu yang kita nyanyikan sebagai pujangga
hei anak2 muda bangkit dan bangun sekarang
kita mampu menang walau tanpa senjata berjuang

Tuhan itu sudah menjanjikan keadilan
Dia sudah katakan Dia Yang Maha Mendengar Maha Mengasihan

engkau cuma bangkit dan berdiri
cuma bangkit dan berdiri
minta apa saja kan diberikan semua
itu senjata kita
itu senjata kita
itu senjata kita

kemanusiaan takkan pernah ada
kalau kita bertopengkan binatang sahaja
kemanusiaan takkan ada
kalau kita cuma mahu hidup sendirian sahaja
sendirian sahaja
apa itu manusia kalau hidupnya ifrad sahaja
ifrad sahaja
ifrad sahaja

manusia,
kita harus bersama

bersama.



Kak Fynn, Malam Puisi Riong 2010, Shah Alam.



Kisah bayi dibuang, pengkid, dadah, bunuh, samun, dan macam-macam lagi kisah. Ini realiti bukan rekaan. Buka mata, tutup TV, baca surat khabar Metro dan Kosmo!. Iya, itu surat khabar picisan, tapi artikel-artikelnya kisah benar. Tapi tak tau la kan kalau-kalau ceritanya ditokok tambah. Pandai-pandai la kalian baca dan nilai ye. Sekurang-kurangnya kurang sikit kisah politikus di akhbar-akhbar sebegini. (oops.. maaf. Saya agak kasar di situ. eheh)




nota kaki: Selamat Hari Jumaat. Jom pulun 'amalan. ;)

2.5.10

Ikhlas Pupuk Ketenangan

Salam..

Ayah pernah bercerita tentang kisah ikhlas dalam membuat keputusan. Ringkasnya, apa yang saya dapat daripada kisah tu, bilamana kita buntu dalam membuat keputusan, kemampuan kita dan keinginan kita pasti ada dalam senarai pilihan. Kadang-kadang kita pun tak tahu pilihan yang kita ada tu kemampuan atau keinginan.

Ayah cakap, kalau kita rasa ragu-ragu atau berat hati, tolak pilihan tu jauh-jauh. Kalau kita rasa senang, kita mampu buat, dan tak menyusahkan kita, insyaAllah itu pilihan kita. Orang putih kata, follow your instinct.

Apa kaitan dengan ikhlas pulak? Ada kaitannya. OK, saya bagi contoh.

Contohnya kalau kita nak beli makanan kat kafe.

Keinginan: Makanan yang mengenyangkan, tidak mengantukkan dan juga murah.
Kemampuan: Perut kosong, dan duit belanja RM 10.

Keputusan: Nasi campur - nasi putih separuh, ayam goreng seketul, sayur sawi sikit.
Hasil: (1) Kena cas RM 5 tak termasuk air mineral RM 1. (2) Tak puas hati.

Bagi pelajar macam saya, itu kira mahal sebab dah biasa makan kat kafe pelajar. Bila makan je, Hati merungut mahal, makan pun tak senang duduk, terus monyok seharian sebab kafe mahal.

Saya pernah belajar, orang yang merungut ni tak ikhlas. Bila difikir balik, betul jugak. Saya sendiri tak redha dengan hasil yang saya dapat. Bila tak redha, Hati tak tenang. Sekali merungut, monyok memanjang.

Ayah cakap, bila kita tak redha, kita jugak yang menyusahkan diri sendiri. Misalnya, kita sanggup buat macam-macam untuk puaskan hati orang lain. Hati rasa berat nak buat, tapi sebab nak ambil hati orang, kita buat jugak sebab takut merajuk. Akhirnya, kita yang penat dan hati orang tu belum tentu puas. Kan menyusahkan diri namanya tu.


Kesimpulannya, kalau nak buat sesuatu, biarlah dengan ikhlas. Biar datang dari hati. Pensyarah saya pernah pesan, "Whatever you do, put your heart into it". Kena ada minat dan kesungguhan. Baru Hati tenang lagi tenteram.

Jadi, nak beli makanan nanti, pilihlah yang mana kita betul-betul nak makan dan bajet sedap. Biar kita rasa puas walaupun mahal. Takde la kita nak merungut kan. Lagipun rezeki itu datang dalam macam-macam cara. Harga yang mahal itu boleh mengajar kita supaya berjimat untuk hari-hari akan datang. Nak suruh puasa mungkin. Siapa tahu kan? Wallahua'lam.





:)

nota kaki: Makanan hanya sebagai contoh. Maaf kalau terliur. Mujur tak letak piza. Kalau tak mesti lagi terliur. :P
nota kaki dua: Tajuk entri agak skema kan? :-B

1.5.10

Seni dan Sains

Salam semua...

Semalam saya ke Shah Alam bersama teman-teman sekolah ikut nonton orang berpuisi. Sampai lewat sikit sebab jalan sesak tapi mujur sempat lihat FT, Kak Fynn dan Pak Samad (A. Samad Said) berpuisi.


Macam-macam persembahan ada. Puisidra, tarian, pentomim dan nyanyian.

Saya sangat suka sajak 'Ingin Jadi Nasrallah' karya FT.

Persembahan Kak Fynn sangat mantap. Persembahannya terutama 'Biar' sangat menusuk di kalbu.

Sempat bergambar dengan Pak Samad. Terpana jugak la tak tau nak cakap apa selepas bergambar. Macam kata Kak Fynn, ter'tongong'. Saya tiba-tiba terucap, "terima kasih, Pak Samad. Jumpa lagi." Apakah~~~ haha

Suka lirik lagu 'Anak' nyanyian Kak Aisyah. Kena dengan tema kemanusiaan malam tu.

Suara Rizu dalam nyanyiannya untuk 'Kepada-Mu Kekasih' sedap. Dia memang ada bakat. Serius. Kalau tambah feel mesti lagi sedap.


Itu kali pertama saya nonton puisidra dan persembahan seni secara langsung. Sangat teruja. Sangat. Macam-macam gaya dan ragam kita boleh nampak pada orang seni ni. Macam-macam. Serius.

Nampak sangat saya sangat teruja, kan? Maklum la, orang sains bertemu orang seni, macam ni jadinya.Teruja sebab ragam mereka sangat macam-macam. Susah untuk saya terangkan. Kena tengok sendiri baru tahu macam mana. hehe

Ada peluang, mau nonton lagi. hee~


Teringat kata-kata Ziryab dalam novel Manikam Kalbu, "sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya". ;)





nota kaki: Tahniah buat pasangan pengantin baru Nadrah & Hakimin dan Bro Zaki & Kak Maryam atas majlis pernikahan mereka yang berlangsung semalam dan hari ni. Saya doakan semoga hubungan kalian sentiasa dirahmati dan kekal hingga ke syurga. :)

nota kaki lagi: entri ini khas untuk Kak Raihan dan Kak Dyll. ;) Kak Raihan, saya tak sempat pun nak bergambar dengan FT. jadi, akak tak perlu jeles la ek. hee~~