16.8.10

Hampir seminggu Ramadhan

Salam semua..


macam mana Ramadhan untuk minggu yang pertama? OK?

alhamdulillah, dalam 6 hari ni diisi dengan banyak hikmah dan pengajaran.
hari pertama puasa, saya ada pembentangan kertas kerja FYP. sabtu dan ahad lepas lepak di rumah Baitul Husna, sebuah rumah kanak-kanak di Kuantan. ada gotong-royong, iftar dan qiam di sana.

lepas ke Baitul Husna, petang semalam buka puasa di kawasan felda di Bukit Sagu. ni lah kali pertama saya pandu kereta luar kawasan bandar Kuantan. satu pengalaman yang sangat seronok dan kelakar kalau diingat balik. bayangkan, perjalanan ke sana sepatutnya mengambil masa setengah jam tapi saya habiskan satu setengah jam untuk ke sana sebab banyak kali salah jalan. saya dan kawan-kawan hanya mampu gelak dan geleng kepala. mujur kami bertolak awal. kalau tak, gerenti buka puasa telan air liur je. hehe..

kami balik lepas maghrib sebab masing-masing ada hal di kampus. tak sempat tarawikh di sana. balik tu, saya tak memandu. kawan ambil alih. sempat la saya tinjau-tinjau kawasan felda tu dari tempat penumpang. suasana felda mengingatkan saya kepada kampung belah Ayah saya. sejuk, nyaman, dan tenang. bikin hati rindu nak balik kampung. rasa seronok pulak dapat tinggal di sini. tapi bila tengok pemuda-pemuda kampung berkumpul dengan motor masing-masing, duduk lepak di jalanan dan kedai kopi menonton 'wrestling' ketika waktu 'Isyak, terus hilang seronok tu. saya rasa lebih seronok tinggal di kampus daripada tinggal di sana. kecewa. sedih.

emo pulak. hehe.. itulah cabaran kan? cabaran buat kita sebagai ejen perubah dunia. ;)



Ayuh pulun 'amal!





nota: dalam perjalanan pulang melintasi kebun kelapa sawit, saya melihat langit malam. Subhanallah, chantek yang amat! tak pernah jumpa langit ditaburi Bintang sebegitu banyak diterangi Bulan sabit. sangat suka~~~~ ^_^

5 comments:

Kisah Aku... said...

seronok2!klinik bukit sagu jd klinik bukit goh...ermm,rasa2 mcm jauh je kan 2 sebutan 2??...;p..xpe,experience kan
p/s ; nyenyak dah kita tido masa nak cari kereta yg dipandu oleh kak hawa..hehe

ctpayong said...

waktu study, waktu paling seronok...

alif zai mim ra said...

kisah aku:
dodi, jangan dikenang kisah lama itu.. -_-"

ctpayong:
ramai senior cakap macam tu jugak. hehe

~~DucKneSs~~ said...

juga teleng kepala bila balik kampung..sebab masyuk sangat skodeng bintang..


(^_______^) amat suka

alif zai mim ra said...

duckness:
hee~~ ^____________________________^