29.6.10

Hai Hidup! Boleh berkenalan? :P

Salam semua...

Esok hari terakhir praktikal.
siang tadi sempat sembang dengan kawan-kawan praktikal tentang perjalanan hidup.
jika mau dianalogikan perjalanan hidup dengan jalan raya,
agak bersimpang siur jugak la jalan kehidupan ni.
banyak selekoh dan lencongan.
naik bukit,
turun bukit,
dan segala.

kalau mau dianalogikan dengan wayar elektrik pulak,
berselirat wayar jadinya.
ada yang bersimpul,
bertindih,
bermacam kaler ada..
merah, kuning, ungu, hijau, warna-warni..

"hehe.. itulah hidup."
kata saya pada seorang kawan.

hidup ni,
kita minta apa pun,
niat apa pun,
Dia mesti bagi.

tak kisah la niat yang baik ke tak,
mesti dapat. mesti.
tapi setiap permintaan pasti ada hasilnya.
semuanya bergantung kepada apa yang diminta.
bila difikirkan balik,
hanya satu permintaan yang sememangnya yang terbaik.
kalau minta ni, hasilnya memang yang terbaik.
hidup puas,
segalanya berbaloi.

jadi mau niatkan apa untuk hidup?
niatkanlah hidup ini untuk Dia.
pasti hidup 'kan jadi puas. pasti.

jadi, fikir-fikirlah sebelum kamu maukan sesuatu, niatkan sesuatu. dan mintalah juga jalan yang lurus (surah al-Faatihah, 1:6).

~Gambar ini di Putrajaya diambil di PICC~


"I've got mine. but I guess I need to change my nawaitu. need to ask lillahi ta'ala. so people, let's!"


jom layan Wani Ardy. macam best pulak. lagi-lagi lagu aneh ini. :P





nota hati: wahai kamu, cepat-cepatlah ok ye. saya tau kamu tak suka orang sibuk-sibuk. jadi, cepatlah ok. boleh ye? :)

6 comments:

~~DucKneSs~~ said...

huwah..sudah habis praktikal ye..tahniah!!!


sudah habis satu tahap..

alif zai mim ra said...

dduckness:
hehe.. terima kasih. :D

~~DucKneSs~~ said...

hehehhe..nape tetiba gagap nih? kih kih kih :)

alif zai mim ra said...

duckness:
hehehe.. tergagap sebab rindu sama duckness. :P

~~DucKneSs~~ said...

hahhaha..buleh percaya ke alasan tu? :p

alif zai mim ra said...

duckness:
nape? tak percaya ke? takpelah...
(ala.. sebabnya tertekan huruf 'd' lebih.. huhu)