12.6.10

Mau jadi 'friendly' tak?

Salam semua...




Macam biasa, setiap bulan kita ada kempen adab. Bulan ni geng 1A1B mengajak kita untuk bertutur dengan gaya bahasa yang difahami pendengar.

Oleh itu, jika kamu seorang doktor, bertuturlah bukan dengan bahasa perubatan tetapi dengan bahasa yang pesakit kamu faham. Contoh la kalau ada sorang pak cik ni menghidap selesema, takkan kita nak cakap, "pak cik, pak cik kena influenza."? Berkerut dahi pak cik tu tak faham dia sakit apa. Tak pasal-pasal kena sakit jantung pulak kat situ. Tak ke naya.

Jika kamu seorang fasi dan anak-anak buah kamu budak sekolah darjah 6, bertuturlah dengan cara mereka. Rendahkan tahap pertuturan dan sesuaikan tahap pemikiran kita dengan mereka. Nanti mesej yang kita nak sampaikan kepada mereka insya-Allah akan jadi lebih mudah. Jadi, kenalah jadi macam budak-budak kejap. hehe..


hm..sendiri boleh faham kot tentang kempen adab minggu ni. kan? Pepatah Melayu kata, masuk kandang kambing, mengembek. Masuk reban ayam, berkokok. ek? Lebih kurang macam tu la kan. Jadinya, takkan nak masuk kandang kambing, mengaum. Habis lari lintang-pukang kambing-kambing tu.

Kesimpulannya, belajarlah gaya bahasa tempat yang kita pergi. Barulah kita senang jadi mesra alam (friendly) nanti. ;)

4 comments:

ZAr said...

good entri..
i like this!

alif zai mim ra said...

ZAr:
terima kasih. jom ikut kempen sama. ;)

~~DucKneSs~~ said...

apa nama dia..'jargons' kan?ayat2 yang too complicated for the listeners..

lebih senang cakap bahasa simple2..tenang sket jiwa..

alif zai mim ra said...

duckness:
yup2. jargon tu penggunaan bahasa yang orang yang tau je tau.

tau takpe. ;)