12.5.10

Tegur Sapa

Salam semua.



Kempen 1B1A kali ni: Rajin-rajinlah Bertegur Sapa.

Memang sesuai sangat kempen bulan ni dengan musim praktikal.

Hari ni masuk makmal lain dah. Macam biasa, masuk tempat baru mesti ada rasa nerbes. Takut-takut. Nak tegur pun tak berani. Lagi-lagi kalau staf buat muka garang.

Tapi kan, biasa la nerbes. First day.. Tenang-tenang aja. Tak tegur kang, tak kenal lak kakak tu. Nanti nak tanya pun segan. Malu bertanya, sesat jalan. Tak belajar kang. Tak pasal-pasal rugi satu hari. Terngiang-ngiang pesanan Dr. Raj, pensyarah di kampus, "you as the student, put an effort to approach the staff first. Be proactive!"

Jadi, usah malu untuk bertegur sapa. Beranikan diri. Dalam konteks nak kenalkan diri, ni ada sikit tips: kalau nerbes,sebelum tegur tu, susun dulu ayat dalam kepala nak cakap apa. Kemudian tarik nafas dalam-dalam, senyum kemudian kenalkan diri. Walaupun muka rasa macam tebal semacam masa tu, buat-buat tenang aja. Jangan banyak fikir. InsyaAllah ok.

Senyum itu penting..buat pemanis muka dan hilangkan stres. Lagipun senyum itukan sedekah. :) Tak kisah la akak atau abang tu senyum balik ke tak, jawab ke tak, asalkan kita dah lepas satu cabaran untuk membuka pintu ilmu. Sekurang-kurangnya juga, akak atau abang tu tau kita ni hormatkan dia dan nampak la macam kita ni betul-betul nak belajar. Baru beradab namanya. Lepas tegur tu, doa-doakan la agar dilembutkan hati supaya akak atau abang tersebut ikhlas nak ajar kita. InsyaAllah, berkat usahanya dan kita pun dapat belajar banyak. Betul tak?

Ada lagi satu tips: kalau nak masuk tempat baru, bawalah juga sedikit ilmu tentang tempat tu. Ini untuk elak diri jadi blur bila dah masuk nanti. ;)



Harap-harap tak nerbes esok. Chaiyok2!





nota kaki: dah lama tak nampak Bulan dan Bintang...

2 comments:

ameera alzawawy said...

:) nice

alif zai mim ra said...

ameera alzawawy:
thank you. :) jom join kempen 1A1B. let's spread adaab. ;)