1.5.10

Seni dan Sains

Salam semua...

Semalam saya ke Shah Alam bersama teman-teman sekolah ikut nonton orang berpuisi. Sampai lewat sikit sebab jalan sesak tapi mujur sempat lihat FT, Kak Fynn dan Pak Samad (A. Samad Said) berpuisi.


Macam-macam persembahan ada. Puisidra, tarian, pentomim dan nyanyian.

Saya sangat suka sajak 'Ingin Jadi Nasrallah' karya FT.

Persembahan Kak Fynn sangat mantap. Persembahannya terutama 'Biar' sangat menusuk di kalbu.

Sempat bergambar dengan Pak Samad. Terpana jugak la tak tau nak cakap apa selepas bergambar. Macam kata Kak Fynn, ter'tongong'. Saya tiba-tiba terucap, "terima kasih, Pak Samad. Jumpa lagi." Apakah~~~ haha

Suka lirik lagu 'Anak' nyanyian Kak Aisyah. Kena dengan tema kemanusiaan malam tu.

Suara Rizu dalam nyanyiannya untuk 'Kepada-Mu Kekasih' sedap. Dia memang ada bakat. Serius. Kalau tambah feel mesti lagi sedap.


Itu kali pertama saya nonton puisidra dan persembahan seni secara langsung. Sangat teruja. Sangat. Macam-macam gaya dan ragam kita boleh nampak pada orang seni ni. Macam-macam. Serius.

Nampak sangat saya sangat teruja, kan? Maklum la, orang sains bertemu orang seni, macam ni jadinya.Teruja sebab ragam mereka sangat macam-macam. Susah untuk saya terangkan. Kena tengok sendiri baru tahu macam mana. hehe

Ada peluang, mau nonton lagi. hee~


Teringat kata-kata Ziryab dalam novel Manikam Kalbu, "sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya". ;)





nota kaki: Tahniah buat pasangan pengantin baru Nadrah & Hakimin dan Bro Zaki & Kak Maryam atas majlis pernikahan mereka yang berlangsung semalam dan hari ni. Saya doakan semoga hubungan kalian sentiasa dirahmati dan kekal hingga ke syurga. :)

nota kaki lagi: entri ini khas untuk Kak Raihan dan Kak Dyll. ;) Kak Raihan, saya tak sempat pun nak bergambar dengan FT. jadi, akak tak perlu jeles la ek. hee~~

6 comments:

3p4h said...

Along linkkan blog achik kt entri along. =D

alif zai mim ra said...

3p4h:
sila..sila. hehe

fynn jamal said...

terima kasih.
:)

!!!!

alif zai mim ra said...

fynn jamal:
sama-sama Kak Fynn. ada peluang, mau nonton persembahan Kak Fynn lagi. :)

*ok, segan..ehehe*

lydecker86v2 said...

=)

alif zai mim ra said...

kak raihan:
hee~~~