8.7.10

Superpower apa yang kita ada?

Salam semua...


Hujung minggu lepas ada Program Da'ie Muda. Macam-macam yang saya belajar. Okeh, pada Jumaat malam tu, ada kuliah Maghrib. Ustaz yang beri kuliah ceritakan perihal keadaan dunia sekarang.

Ustaz cakap, di Malaysia ni ada suku juta anak tak sah taraf. suku juta sama dengan 250,000 orang. Bayangkan kita, ada 250,000.. ramai tak? ramai kan?? itu pun yang didaftarkan..

Ustaz cakap lagi, ada 3 gejala yang orang sekarang ikut cara orang zaman jahiliyyah dulu.

1)Bunuh anak

Dulu: orang jahiliyyah tanam anak-anak perempuan mereka hidup-hidup sebab takut jadi papa kedana.

Sekarang: kalau bayi ditanam, kira paling baiklah. Tapi, apa yang kita selalu dengar? Na'udzubillah..


2) Ilmu tilik

Dulu: orang jahiliyyah dulu suka pergi tilik nasib, main nasib. Jumpa tukang tilik, percaya pada tangkal dan segala. Pagi-pagi (kononnya la), main baling syiling. Kalau dapat kepala, nasib baik, kerja pun baik. Kalau dapat ekor, nasib malang, duduk rumah seharian tak pergi kerja.

Sekarang: Peredaran zaman memajukan manusia. Tak payah susah-susah masuk redah hutan jumpa bomoh. La ni ada internet, boleh baca horoskop. Lengkap setahun punya nasib.


3) Khidmat 'mesra' (nota: perkataan asalnya ada unsur 18SX..)

Dulu: Perempuan arab jahiliyyah kalau nak kahwin, kena 'test' dulu sesuai ke tidak. dah mengandung, baru nak pilih bakal suami mengikut citarasa sendiri.

Sekarang: nak 'test' ke, apa ke.. orang tak kisah. nak kahwin ke tak, itu belakang cerita. cuma kadang-kadang, dah mengandung baru menyesal. lain cerita pulak, ada yang siap buka bisnes lagi. aduuh... minta dijauhkan..Na'udzubillah...


Lalu, Ustaz pun bagi soalan: 'Superpower' apa yang kita ada?

Apa yang kita ada untuk basmi gejala-gejala mungkar ni? Kalau Superman ada seluar ajaib, kalau Batman ada kuasa kelawar, kalau Spiderman ada kuasa lekitan sarang labah-labah, kita pulak ada superpower apa pulak?

kalau kita tengok superhero-superhero, bila lawan je, mesti lawan sorang-sorang. betul tak? tapi sebenarnya tidak. setiap hero pasti ada heroinnya. eh, silap.. pasti ada pembantunya. Pembantu-pembantu ni omputih panggil side-kick. Kalau Batman, ada Robin. Kalau Superman, ada mak ayahnya yang tolong jahitkan baju. Kalau Spiderman, ada Mary Jane. hehe.. (ok, tak tau la pulak side-kicknya apa..)

Jadi, kita pun sebenarnya superhero jugak. Dan superpower kita macam-macam ada. Lain orang, lain superpowernya. Dalam konteks realiti sekarang, superpower tu boleh kira macam kemahiran la kot. Contoh macam saya, ada kemahiran memandu kereta.

Jadi, bayangkan dengan superpower saya ni saya boleh memandu ke mana-mana tempat yang saya nak pergi. Contoh kalau ada situasi kecemasan - contoh mak sakit ke, kawan sebilik sakit ke.. - yang memerlukan pemandu dan hanya saya seorang sahaja di situ yang boleh memandu, saya kira superhero la masa tu. (jap, ni contoh je ye. usah fikir saya macam angkat bakul sendiri pulak.)

Okeh, itu baru saya sorang. Bayangkan kalau semua boleh memandu, ramai 'kan superhero? Kalau ramai, jadilah superhero-superhero! Jadi kalau ada situasi kecemasan dan ada ramai orang yang memerlukan bantuan, superhero-superhero ni la yang boleh tolong. Ramai-ramai tolong, baru senang kerja kita. Kan?

Ustaz bagi kami perumpamaan sebatang lidi dengan seberkas lidi. Dengan sebatang lidi, macam-macam kita boleh buat. cucuk sate, cucuk udang BBQ, cungkil gigi.. tapi kalau diminta untuk menyapu rumah, mampukah dengan sebatang lidi? Cuba bayangkan.. mampu tak?? Mestilah tak. Mau sebulan tak bersih-bersih rumah tu. (hehe.. comel lak pakai 1 lidi bersihkan rumah..) Jadi, kalau mau rumah bersih, kerja siap cepat, kita pakai seberkas lidi. Betul tak?

Poinnya di sini, superpower yang kita perlukan ialah sebenarnya kekuatan kesatuan. Superpower-superpower yang banyak dikumpulkan menjadi satu. Inilah yang disebut dalam bahasa 'arabnya sebagai jema'ah. Sama-sama saling berganding bahu membanting tulang membantu membasmi gejala-gejala tadi. Dan dengan berjema'ah, barulah jadi supersuperduperpower!! :D


"Setiap manusia itu hidup secara bermasyarakat secara tabi'inya"
-petikan daripada kitab Muqaddimah tulisan Ibnu Khaldun.






Jadi apa tunggu lagi? Yok, kita bersatu!! ;)

11 comments:

As said...

again, wonder gurl~!!!

Ummu Najla said...

HoYeah!!! :D

Like!

alif zai mim ra said...

As:
eh, bukan wonder woman ek? :P

wonder pet.. wonder pet.. kami datang~~ wee~~


ummu najla:
hoyeah! \(^_^)/

~~DucKneSs~~ said...

saya ada suara yg kuat..boleh jadi siren girl..kalo nak wt anouncement, tp letrik xde utk guna mic, saya leh je tolong announce kan tanpa caj..paling mhl pon, segelas air sejuk je..amacam?buleh masuk persatuan?

alif zai mim ra said...

duckness:
wahh~~ itu satu superpower!! kita boleh berganding bahu nih. saya bawak kereta, awak jadi gadis siren. kita jual chakoi. ayuh!! \(^_^)/

ZAr said...

kalau cicakman..ada fasha sandha..
hehe..

alif zai mim ra said...

ZAr:
cicakman?? oh tidak..

~~DucKneSs~~ said...

kalo grup kamu ada fasha, sy xmau masuk..kansel terus..huhuhu..walopon prospek menjual cakoi tu cm amat best..

alif zai mim ra said...

duckness:
jangan risau. fasha tiada dalam senarai. jadi projek chakoi kita masih on ye. :P

~~DucKneSs~~ said...

on!!! duet untung bhgian sy, mau smpn..mau beli BMW 5series yang hensem itu..huehhehe

alif zai mim ra said...

duckness:
okeh. bila nak beli tepung? hehehe.. (macam real~~ :P)