5.7.11

Nur

Salam semua...

Petang Jumaat lepas, trainer berkongsi cerita dengan kami sekelas. Berkongsi kisah Israk Mikraj dan Dajjal.

Beliau bertanya kepada kami, "peristiwa Israk Mikraj itu logik tak?"

Beliau bertanya lagi, "selepas Nabi wafat, umat Islam jadi huru-hara. Kenapa?"

Untuk soalan pertama, saya jawab tak logik tapi kita perlu mengimani peristiwa tersebut.

Untuk soalan kedua, saya akan kata sebab umat Islam tidak ada rujukan yang kukuh...tapi ramai je sahabat yang ilmunya boleh digunakan untuk panduan dan rujukan..

"aduh..pening kepala.."

Trainer kami senyum penuh makna. :)

Beliau bertanya lagi, "apa beza orang Kristian pergi ke gereja setiap Ahad untuk upacara ritual dengan orang Islam sekarang yang pergi ke masjid tiap-tiap hari untuk solat?"

Jawapan beliau, "Tiada beza. Apa yang kita buat ni pun ritual. Kita sebenarnya sudah jauh daripada Rasulullah. dan kita selalu fikir yang kita ni dekat dengan Allah."

Semua terdiam..

*****

kesimpulan ringkas yang saya dapat daripada perkongsian beliau:
Nabi Muhammad merupakan Nur (cahaya). Cahaya di atas cahaya. Nur baginda sangat kuat sehinggakan pengaruh kuasa jahat susah nak tembus. Tapi apabila baginda wafat, Nur itu mula kelam. Kacau-bilaunya umat Islam kerana wujudnya pengaruh kuasa jahat yang berjaya menembusi orang sekeliling. Hasad dengki, gila kuasa, fitnah, dan sebagainya muncul. Dan keadaan itu berpanjangan sampai sekarang dan makin lama makin kuat pengaruh kuasa jahat ini.

Jadi, macam mana kita nak maintain Nur tu? Macam mana kita nak hindar diri kita daripada pengaruh kuasa jahat ni?

Ok. Apa yang akan kita buat untuk tunjukkan kita kasih dan sayang kepada seseorang? we'll do anything, kan? untuk tunjukkan cinta kita kepada Muhammad bukan sekadar mengamal sunnahnya - dari segi pemakaian kita, cara kita makan dan sebagainya. tapi lebih dari itu. kita kena menghayati dan menjiwai. kita perlu ada Nur itu dalam diri kita. apa yang kita buat ni mesti datang dari hati. nak sayang orang, mesti dari hati. dengan bagi bunga, buat dia hepi..kalau bukan dari hati, tak sampai sayang tu sebab tak ikhlas.. (ye ke? haha) berbalik pada Nur tadi, untuk maintain Nur, kita kena hayati dan jiwai.

Macam mana nak hindar diri daripada pengaruh kuasa jahat? dengan Nur ni jugak la dapat menghindarkan kita. amalkan doa agar dijauhkan daripada sifat-sifat mazmumah (tidak baik). jaga diri. jaga hati. jaga 'amal.

itu secara ringkas. nak lebih dalam, teruskan pencarian kalian. ok? :)



Hidup ni singkat. Kiamat makin dekat. moga setiap perlakuan kita, membantu kita di akhirat kelak.





wahai Diri, rajinkan memberi, kurangkan menerima. Yosh!


nota: berkaitan persoalan logik, harap link ni membantu kalian untuk memahami.

4 comments:

aku HIV positif said...

betul,
jauh daripada sunnah rasululullah dan gagal menjaga hubungan dgn Allah adalah jawapannya.
t kasih & jzzkhier...

alif zai mim ra said...

AHP:
sama-sama saling mengingatkan k. :) pesan untuk diri jugak ni.

~~DucKneSs~~ said...

Assalamualaikum..

rindunya kat Azmar!! sori sbb lama xbertegur..ntah la, kebelakangan nih serabut amat..jd malas nk bukak blog..

Hihihi~~~but now, I'm backkkkK!!

alif zai mim ra said...

duckness:
bagus! selamat kembali!! ^_^