6.8.11

06091432

Salam semua..

hari ni hari ke-6 Ramadhan. macam mana puasa setakat ni? ada rasa best? rasa biasa? luar biasa? tepuk dada tanya diri, tanya iman.

dah 3 bulan ke kelas dan sekarang cuti seminggu. cuti ni duduk rumah je. dan saya baru perasan, saya tak boleh duduk rumah.. pelik tapi benar. kenapa? mungkin sebab dah biasa duduk kat luar, dah biasa duduk sendiri, dah biasa buat kerja sorang-sorang..dan bila duduk rumah - kena kongsi bilik, buat kerja rumah, kena buat ini, kena buat itu.. mungkin saya perlukan masa untuk sesuaikan diri agaknya.. (jadi Diri, bersabar ye..belajar untuk cepat sesuaikan diri dengan keadaan semasa.)

duduk rumah seminggu je. minggu depan dah mula praktikal. nerbes..nerbes..

saya belum beritahu kan ke mana saya menghilang 3 bulan yang lepas? saya menghadiri kursus - kursus Eksekutif Halal. secara amnya, kursus ni untuk melatih peserta kursus untuk menjadi Eksekutif Halal yang boleh membantu memberi panduan dan bimbingan kepada pembekal/pengedar dalam menyediakan servis/proses pembuatan produk yang halal dari seluruh aspek. insyaAllah.

walaupun kursus ni seperti tidak banyak kaitannya dengan bidang yang saya pelajari di kampus dulu (bidang sains ke bidang industri), saya kira saya harus gunakan peluang ni sehabis baik. banyak yang saya belajar perkara berkenaan dengan halal dari sudut syariah dan juga teknikal. kursus ni berlangsung selama 6 bulan - 3 bulan kelas teori dan 3 bulan praktikal. di akhir kelas teori, kami diberi tugasan untuk mengadakan Kempen Kesedaran Halal. video di bawah sedikit sebanyak menggambarkan suasana sepanjang kempen tersebut.



habis kempen, kami perlu menduduki peperiksaan bertulis dan membuat pembentangan. sangat nerbes..

apapun, syukur alhamdulillah kami dapat melalui detik-detik nerbes ni dengan jayanya.

geng HEP UIAM :)

terasa rindu pulak dengan sahabat-sahabat sekelas. dah 3 bulan bersama - dah kenal, kerja bersama - dan sekarang masing-masing akan mula bertugas di tempat praktikal. kursus ini mungkin sekadar kursus tetapi input yang telah diberikan saya kira sangat mahal dan tak ternilai dan akan jadi tanggungjawab kami untuk membantu menyebarkan apa yang telah kami pelajari. yang pasti, ilmu yang kami dapat ni bukan untuk kami je, tapi untuk semua orang. "Demi ummah" - bak kata trainer-trainer kami.

*****

haip. alang-alang tengah puasa ni, saya pasti ramai yang ke bazaar untuk beli juadah berbuka. jadi, pandai-pandailah memilih, beli yang perlu, bukan beli yang mahu. takut tak habis pulak. makan secukupnya agar senang untuk kita sambung beribadah lepas berbuka. Sahabat sekalian, bersyukurlah kita dapat merasai nikmat Ramadhan tahun ni. banyak sungguh ganjaran yang boleh kita dapat sepanjang bulan mulia ni. jadi berlumba-lumbalah dalam beribadah - solat sunat, sedekah, mengaji, kerja..banyak lagi.. mana perbuatan yang kurang berfaedah tu, kurang-kurangkanlah. (chaiyok!)

haip, bersyukurlah sesyukur-syukurnya sepanjang keberadaan kita di bulan yang penuh barakah ni. ALHAMDULILLAH...

haip.. kita ada lagi 3 minggu lagi untuk banyakkan amalan. haip, chaiyok2! Yosh!!


nota: dalam mengejar kebaikan, ingat dalam diri yang syaitan sudah diikat, yang tinggal adalah nafsu sendiri. ayuh cermin diri, cermin hati. kita muhasabah dan berazam untuk menjadi lebih baik daripada dulu. Allahu akbar!

6 comments:

Fwoggie said...

Menarik! 3 Bulan pny hidup disimpul dalam satu entri.

Ramadhan Kareem ;)


p/s: Eh, macam tak cukup je budak lelaki kelas kamu ;P

alif zai mim ra said...

Fwoggie: mana yang sempat cerita, diceritakan. Salam Ramadhan Kareem. ;)

p/s: memang tak cukup. yang tak masuk tu malu bergambar. :P

Fwoggie said...

eheh... Heee... Selamat berpraktikal (^_^)

alif zai mim ra said...

Fwoggie:
Selamat jugak! :D

aku HIV positif said...

terima kasih & jazakallah khier atas perkongsian yang berisi dan pelbagai

annamlatun said...

wahai azmar...

katun yg kat bwh skali tu macam kamu...=p

Selamat berpuasa...=D