17.8.09

Dunia

salam semua...

tadi ada usrah. bincang tajuk "Bagaimana saya hidup untuk Islam". salah satu caranya ialah dengan mengetahui perbandingan nilai dunia dengan nilai akhirat.


Alkisah, diriwayatkan bahawa pada suatu hari Rasulullah S.A.W. berdiri berdekatan dengan tempat pembuangan sampah. Beliau memanggil para sahabatnya, "kemarilah kalian, datanglah kepada Dunia!"

Kemudian Rasulullah S.A.W. mengambil cebisan kain yang telah lusuh dan tulang-tulang yang telah rapuh. Lalu Rasulullah S.A.W. bersabda, "Inilah Dunia."








di kala kita sedang sibuk dengan mesyuarat, program, harta, dan segala perihal Dunia, kita selalu mengeluh penat. penat sebab apa? penat kejar masakah? penat kejar Duniakah? atau penat beribadah?

apa-apa pun, marilah sama-sama betulkan niat. biar segala aktiviti kita itu bukanlah untuk mengejar nama, mencari populariti, mengisi masa lapang, atau memenuhkan ruang CV, tetapi untuk mengejar redha Ilahi semata-mata.

teringat saya akan sepotong bait lagu nyanyian The Zikr, Antara Dua Cinta:


"hanya cinta-Mu ku harap tumbuh,
dibajai bangkai Dunia yang ku buru..."





Wallahua'lam.



nota kaki: penularan virus H1N1 sudah di tahap membimbangkan. hm..ada hikmahnya tu. apa-apa pun, ambillah langkah pencegahan sebelum kita terkena. ;)

nota kaki 2: ahlan wasahlan, ya Ramadhan. :)

No comments: