11.8.08

Ini Serius...

salam semua...

Alhamdulillah, akhirnya konvensyen selesai dan semuanya berjalan dengan baik. Terasa berbaloi segala kepenatan yang dihadapi sepanjang persiapan program ini selepas melihat maklumbalas daripada para peserta. Walaupun ada kekurangannya, Empunya Laman berpuas hati dengan segala usaha para komiti. Program satu hari yang berlangsung dari jam 9 pagi hingga 11 malam ini benar-benar menguji daya ketahanan mental, fizikal, dan emosi. Allahu Akbar!

Konvensyen ini terbahagi kepada dua sesi – sesi konvensyen dan sesi forum. Keadaan agak bercelaru di awal program memandangkan tenaga kerja yang kurang. Tetapi, alhamdulillah, segalanya dapat diperbaiki sedikit demi sedikit hingga program tamat. Empunya Laman sendiri tidak menang tangan untuk menangani segala macam hal. Takpe, segalanya sudah selesai. Sekarang, kerja yang tinggal hanya laporan program. Ini pun takpe. Ini kerja setiausaha. jelir

Sudah lama Empunya Laman tidak menyertai majlis ilmu sebegini. Empunya Laman bersyukur yang amat kerana diberi peluang untuk berada di konvensyen ini. Serasa macam mahu jadi peserta sahaja sepanjang program. Rugi rasanya tak dapat mengikuti secara langsung sesi pembentangan Prof. Yaakob Isa, Prof Abu Bakar Hamid, dan Cikgu Hafezi. Di celah kesibukan, Empunya Laman sempat ikuti bersama pembentangan beberapa slaid oleh pembentang. Walaupun sekejap, sudah cukup untuk membuatkan diri ini teruja dengan pengisian yang mereka bawakan.

Itu perihal sesi konvensyen. Sesi forum pula diadakan pada malam hari. Alhamdulillah, Empunya Laman dapat ikuti sesi forum ini dari mula hingga akhir. Yang menariknya, szakif yang menjadi moderator bagi forum ini. Beliau nampak sedikit kekok ketika mengendalikan forum ini. Mungkin kerana penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan menyulitkan beliau.hehe..maklumlah, universiti kami sudah biasa menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan. maka, berbelit dan tersasul tutur katanya. takpa, berani mencuba daripada malu berbahasa ibunda. jelir

Seusai sesi forum, Empunya Laman sempat bersembang bersama Cikgu Hafezi dan saudara Safwan. Mereka berdua merupakan wakil dari Institut Perguruan Bahasa Melayu (IPBM), Kuala Lumpur.

Empunya Laman meminta pandangan Cikgu Hafezi tentang penggunaan istilah Bahasa Inggeris yang kini kerap di'melayu'kan oleh masyarakat setempat. terpanggil untuk menanyakan soalan ini sewaktu Empunya Laman terbaca sebuah artikel daripada seorang pembaca akhbar bahasa Inggeris yang menyuarakan rasa tidak puas hati beliau terhadap DBP yang membenarkan penggunaan beberapa perkataan bahasa Inggeris seperti istilah budget kepada 'bajet' dalam penggunaan Bahasa Melayu terutama sekali dalam urusan rasmi. sila baca semula, ya..AKHBAR BAHASA INGGERIS. Menurut beliau lagi, mengapa digunakan perkataan 'bajet' walhal perkataan 'belanjawan' lebih sesuai digunakan.

Menurut Cikgu Hafezi, di pihak DBP dan IPBM, itu bukan satu masalah. Penggunaan bahasa asing ini dipanggil 'serapan bahasa asing' dan telah lama diamalkan sejak zaman dahulu kala. Prof. Yaakob Isa ada membentangkan penggunaan bahasa asing seperti Sanskrit, Jawa, Belanda, Arab, dan sebagainya ke dalam Bahasa Melayu. Keadaan ini bukan menunjukkan bahawa bangsa Melayu tidak mempunyai bahasa, tetapi cara ini memperkayakan lagi Bahasa Melayu yang bahkan pernah menjadi lingua franca atau bahasa antarabangsa pada satu masa dahulu. Walaubagaimanapun, sambung Cikgu Hafezi lagi, serapan ini biarlah berpedoman dan bukan sembarangan. mengulas penggunaan istilah 'bajet', istilah tersebut ada diletakkan di dalam kamus DBP iaitu kamus bahasa rojak. Perkataan 'gue' yang membawa maksud 'aku' juga ada di dalam kamus tersebut.

Kita ambil contoh ayat di bawah:
BM rasmi: "Saya hendak pergi ke tandas." OK.
BI rasmi: "I want to go to the toilet." OK.
BM rojak: "Saya hendak pergi ke toilet." OK lagi...
BM rosak: "Saya wanna go to tandas." err...apa pendapat anda?
BM rosak(dengan izin, istilah ini hanyalah rekaan semata-mata) - penggunaan dua bahasa dalam satu ayat. apa pendapat anda? Kata Cikgu Hafezi, orang yang bercakap dengan dua bahasa dalam satu masa disifatkan sebagai kurang keyakinan. Empunya Laman berpendapat, ini mungkin kerana ketika bercakap, otak berfungsi untuk menterjemahkan kedua-dua bahasa dan ini sebenarnya memeningkan dan merunsingkan orang yang bercakap itu.

Maka di sini Empunya Laman dapat membuat kesimpulan bahawa kita boleh menggunapakai istilah Bahasa Inggeris seperti 'bajet', 'implimentasi', 'serius', dan banyak lagi tetapi biarlah berpada. Janganlah sampai semua perkataan Inggeris kita 'melayu'kan kerana nanti bisa melayukan lagi bahasa kita yang sekarang ini sudah diancam penggunaannya. Dengan itu, Empunya Laman akhiri dengan petikan kata-kata Munsyi Abdullah,
"Bangsa yang paling bodoh ialah bangsa yang tidak menghargai bahasa sendiri."

Tanpa bahasa, tiada bangsa. Tanpa jati diri, tiada identiti.



p/s: oh ya..Empunya Laman tambah satu lagi kategori di laman ini. kategori 'ini serius' (ajuk cakap Abg MK macam dalam cerita kartun Wonder Pet. jelir)

2 comments:

Unknown said...

bukan pasal guna bahase melayu hawa, tapi pasal memang tak reti.. huhu... :p

but it was a great experience la. jangan serik jemput aku k~

ini semua salah hani! :p

alifzaimimra said...

kpd szakif: hehe..kantoi!! boleh la kitorang ajak lagi lepas ni. muahahaha...