14.9.09

Ramadhan: Kisah Semalam

salam semua...

alhamdulillah, dari Kuantan saya selamat sampai ke Gombak petang semalam. berbuka puasa dengan senior GPTD makan mi bandung Muar spesyel. sedap gak. tengok la siapa yang masak. ececeh..(macam puji diri sendiri pulak..hee~)

lepas ifthar, kami bertarawikh di Masjid UIA, Gombak. komen tarawikh: best~ :) kalau boleh, lepas tarawikh tu nak je i'tikaf sampai qiam. rasa macam seronok pulak duduk dalam masjid tu. rasa teruja. amat. hee~ tapi tak tercapai impian tu. ada la hikmahnya tu.. :(

tu kali pertama bertarawikh dan solat dekat masjid tu. seronok. mula-mula masuk, tengok budak-budak main dekat dengan saf jemaah. ada yang merangkak, berlari, main kejar-kejar..ada yang duduk elok je tepi mak dia yang tengah solat. tak buat bising. comel. :P
memang selamba je budak-budak ni. tapi yang menariknya, jemaah sorang pun tak bising-bising bila budak-budak ni buat bising. selalunya, kalau pergi masjid lain, tok imam siap pesan awal-awal sebelum solat kat budak-budak jangan buat bising. siap letak papan tanda lagi: "budak bawah 5 tahun dilarang bermain di atas kawasan berkarpet."

seronok lak tengok budak-budak ni main. comel. :P

lepas tarawikh, lepak dengan geng lampi (:P) dan kakak yang chomey ni pusing kawasan Gombak dan Wangsa Maju. dah habis pusing, kami moreh makan nasi lemak kat Malinja. boleh tahan la nasi lemak kat situ. diorang cakap char kuey teow kat Malinja tu sedap. orang boleh siap beratur panjang kot. tempat makan kat situ pun penuh dan masa tu jam pukul 12 pagi. memang mantap la orang Malaysia. jadual makan rakyat Malaysia moden sekarang kena ada moreh (orang putih sebut supper). kata Ustaz Ali, kita ni makan 6 kali sehari: sarapan, minum pagi, makan tengah hari, minum petang, makan malam dan supper. nasib baik ada bulan puasa. memang hikmah Allah bagi kita puasa ni. nak bagi badan rehat kejap untuk sebulan. siap ada perkhidmatan servis pembersihan sistem dalam badan lagi. kalau takda rehat ni, ada potensi majoriti daripada kita ni kena penyakit macam kencing manis dan tekanan darah tinggi. sebab apa? sebab makan jugak. dahsyat, kan? Subhanallah..

malam tu, balik UIA tumpang bilik Kak Dyll, terus tidur. penat. bangun sahur, bukan alarm yang kejutkan.. tapi bunyi guruh dan petir. memang dahsyat la. kawan kata macam lampu lip lap. mungkin ni hikmahnya tak dapat tinggal kat masjid malam tu. Wallahua'lam.

pagi tadi baru bertolak balik rumah. petang tadi baru sampai. mujur tren tak sesak. oh, lupa lak. sekarang kan bulan puasa. :P

sampai rumah je, terus tidur. penat. mungkin sebab bawa beg berat macam batu ke hulur ke hilir. mana tak berat..dalam beg ada komputer riba dengan nota farmako dan pato. nasib baik tak bawa balik buku teks. hehe



hm..begitulah cerita semalam. seronok. dah lama tak tengok KL. kira ada kejutan budaya juga la semalam. kalau kat Kuantan, dah biasa dengar orang kecek. kat KL ni, susah nak dengar orang kecek. naik teksi pun pakai meter. kat Kuantan, mana ada teksi bermeter. sekali naik je dah kena RM12. hehe




nota kaki: saya suka entri ni. sori, pepagi ni tak dapat tidur. jom qiam. ;)

7 comments:

akutaktahu said...

huh...sampai kl xbgtau...

3p4h said...

Aah la achik. Da lama x jmp daddy.. Uppsss... Abg Ah Seng, sy kt KL lg ni smpai khamis.. Lalalaa...

alif zai mim ra said...

akutaktahu:
erm..ni kira bagitau la ni.. :P

3p4h:
along, jangan panggil abg ah seng daddy la.. eh..oops! :P

3p4h said...

kueng5.... KL in memories... I was there b4.. Ha5

alif zai mim ra said...

3p4h: along dok sakan kot kat KL tu.. puas?

3p4h said...

Xpuas..... T_T

alif zai mim ra said...

3p4h: hehe.. takpe2. nanti kte p lagi k. ;)