3.4.10

Pengalaman itu Guru Kehidupan

Salam...

Yup, pengalaman itu guru kehidupan.
tapi ada juga yang sebut universiti kehidupan.
mana-mana pun boleh.

kalau dalam ilmu sains,
teori tanpa ada kajian atau penemuan,
hanya sekadar teori dan tidak boleh dijadikan fakta.
itu sebab ada sesi praktikal.

kalau dalam ilmu memasak,
belajar melalui buku memasak saja,
tak cukup untuk buktikan masakan tu sedap.
contoh kalau nak buat piza.
kena uli tepung,
kena tau tepung tu tepung apa,
buat sos tomato,
potong sayur dan bahan2 toping,
letak keju,
kemudian bakar,
dan seterusnya rasa
dan makan..
baru tau piza tu sedap ke tak.
(saja bagi contoh piza..eheh)

jadi,
kena alami sendiri peristiwa tu,
baru merasa makna hidup.

melalui pengalaman jugak,
kita belajar untuk memperbaiki diri untuk menjadi yang lebih baik.
untuk siapa lagi kita nak jadi baik kalau bukan untuk Yang Maha Mencipta dan untuk diri kita sendiri.
betul tak?

jadi belajarlah melalui pengalaman.
setiap perkara yang berlaku ada sebabnya.
fikirkan.

jangan serik untuk teruskan hidup.

aja-aja fighting! v(n_n)v





nota kaki: baru sekarang dia faham kenapa senior selalu suruh belajar rajin-rajin. sebab apa yang kita belajar tu berguna untuk masa akan datang. ehehe

6 comments:

3p4h said...

Kenapa perlu pizza? Kenapa? Apa salahnya kalau letak nasi dagang ke, nasi lemak ke. Sajakan? (-_-')

a.K.u said...

betul juga tu...knp pizza ye? knp bukan mcD [tetibe]..

agree wif u...hoyeah! \(n_n)/

Jom cari pengalaman manyak2!

Orang yang ada pengalaman menjadi
susah je yang tahu menghargai kesenangan, org yang pernah gagal je tahu erti sebenar kejayaan..org yg pernah bercinta je tahu erti putus cinta... [yg ni pon contoh x memasal~]


:: Ingat janji kita......... tetttt! :p

alif zai mim ra said...

3p4h n a.K.u:
saja bagi contoh piza sebab senang nak buat. :P

(tidakkah kalian tahu bahawa piza itu makanan kegemaran penulis blog ini? aiyyo~)


Kak Dyll, contoh akak memang tak memasal. tak kisah la kan. asalkan semua pengalaman itu mendekatkan lagi diri kita kepada-Nya. betul tak?

:: saya ingat janji kita... hihihi v(n_n)v ::

lydecker86v2 said...

amat suka pizza juga.. Hehe.. Nak setuju dengan Dyll,hanya orang yang pernah bercinta saja tahu erti putus cinta.. Haha, setuju ni tak memasal jugak..

:: Azmar: ehem2~ Saje nak berdehem kat entri awak yang ni=P haha

alif zai mim ra said...

lydecker86v2:
ehem2..ehem2.. jangan fikir lain ye kak. entri ni ditulis atas banyak sebab ye. -_-"

alif zai mim ra said...

lydecker86v2:
ok..dah faham nape akak nak berdehem.. akak senget~ :P