12.10.10

Kuasa Iman kah?

Salam semua...

kebelakangan ni graf hidup mendatar dan jatuh, naik semula dan mendatar dan turun. jarang sekali naiknya. hujung minggu lepas mungkin naik sikit sebab balik rumah. sempat main layang-layang lagi. mendadak la naiknya. balik Kuantan balik, jadi mendatar semula.

macam mana ni?

di kala mud kurang baik ni datang, bermacam-macam bermain di fikiran. mengenang nasib, mengelamun mengingatkan kejadian-kejadian lepas. dan kadang-kadang frasa 'kalaulah' dan 'kan lain bila jadi macam ni..' keluar meracun fikiran.

aduh..

"bilanya la nak ingat Tuhan?" pap! rasa seperti pipi ditampar. sakit..

masa ni la suara kecil main peranan.

"wahai Kamu, bangun! tenang-tenang aja deh. ini cabaran hidup. dulu cabaran lain. Kamu boleh handle. ini Tuhan kasi lain punya cabaran. Kamu sabar sajalah. dulu Kamu sudah rancang kan mau bikin apa? jadi ikut sajalah. tambah sabar lebih sikit. kerja lebih sikit. fokus banyak-banyak. jangan malas-malas. Kamu boleh. Dia kan ada. jangan lupa sama Dia."

entah macam mana Hati jadi tenang. pelan-pelan dia bangkit. "Kamu boleh! Kamu boleh! jangan lupa Dia!"

inilah penangan kuasa Hati dan Minda. mampu menipu diri sendiri daripada mud tidak baik kepada mud bagus yang amat. daripada sedih kepada gembira. daripada bermasam muka kepada tawa gembira. eh jap, ini namanya motivasi diri.

teringat dialog Amir Khan dalam 3 Idiots. lebih kurang macam ni kata beliau, "hati kita ni kecil dan pengecut. senang kena tipu. tapi bila difikirkan balik, hati yang kecil ni jugalah yang mampu mengubah diri kita daripada pengecut kepada berani. semuanya bergantung kepada apa yang kita fikir dan percaya. jadi, kalau takut, cakaplah 'Aal iz wel'."

ok, bahagian 'Aal iz wel' itu mengarut. tapi ada betulnya penjelasan beliau. semuanya bergantung pada apa yang kita fikir dan percaya. kuasa Iman kah?


*******


tadi sempat belek buku "Difficult Conversations" hasil kajian Douglas Stone, Bruce Patton dan Sheila Heen. siapa sangka dalam kepala kita ni ada orang kecil yang bercakap dengan kita. ala, yang suara kecil dan halus yang kadang-kadang bermain di fikiran tu.. kalau tak percaya, ada tak terfikir orang cakap macam ni: "orang kecil? ada ke?" atau "mengarutlah.." yup, itulah suara orang kecil. buku ni ada beri panduan macam mana nak handle suara kecil ni. sangat menarik. ini antara isi buku. tapi kalau nak tau pasal suara kecil tu, kena cari la bukunya. ;)





hm.. apapun, positif itu penting. bukan untuk menipu diri. tapi memotivasi diri. dan jangan lupa Tuhan. "ingat tu! jangan lupa Allah!" ;)


hm.. kuasa Iman kah? Ya Allah..


nota: saya suka entri ini dan ini. :)

4 comments:

~~DucKneSs~~ said...

oih oih, wonderwoman.. sila bertukar ke uniform yang sepatutnya, baru aura semangat datang lebeh sket..heheh..

mari tipu otak supaya otak jadi rajen..mari.. mari..

alifzaimimra said...

duckness:
nak pakai uniform apa, cik duckness? wonderpet ada uniform ke?

kamu ni, bikin saya mau peluk kamu kuat-kuat. >:D<

:')

~~DucKneSs~~ said...

chupp...

tukar unipom dlu..saya mingming..unipom kuning..kamu jadi hemster la, sbb ada kot bulu..ok?

pastu baru saya peluk kamu..kan wonderpets slalu grup hug.. :)

alifzaimimra said...

duckness:
hemster? chomel~~~ tp saya mau jadi tuck. boleh? lepas boleh grup hug kan? ^_^