8.7.08

Pesanan buat Adik-adikku

Salam semua...

mula-mula ingatkan, bila sudah balik Kuantan ni, makin jarang hendak menulis..tapi hari ni sudah masuk hari keempat di Kuantan dan sudah ada dua entri. hehe...

mungkin sebab minggu ni tak berapa sibuk sangat dengan kuliah. jadi, di waktu lapang ini saya ambil peluang untuk menulis. sengihnampakgigi

untuk entri kali ni, saya nak kongsi sebuah lagu. lagu ni ditujukan khas untuk adik-adikku tersayang dan semua adik-adik yang kenal kakak yang comel ni. :blush:
err..lagu ni untuk renungan kawan-kawan juga. sengihnampakgigi

pertama kali dengar lagu ni, saya tertarik dengan rentak lagunya.
pertama kali kenal liriknya, saya sebak. pesanannya terkesan di hati.

maaf, saya tak dapat nak muat turun audio di sini. cuma liriknya yang boleh dikongsi. jelir



artis: Firdaus
tajuk: Permata Ayah Bonda


Mewangi kuntuman bahagia
Di halaman ayah serta bonda
Menatang selaut cahaya
Melerai resah dan gundah di jiwa
Segunung impian dicita
Selangit harapan didamba
Dibelai dimanja mesra
Kaulah racun kau penawar
Senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara

Engkau...umpama sebutir permata
Di perlubukan kasih nan bersinar bercahaya
Hiasi rumahtangga
Engkau...harapan seisi keluarga
Panjatan doa dan air mata
Yang pasrah kepada Yang Esa
Kepadamu tercurah kasih sayang dan pengorbanan
Agar terus gemilang

Dididik diasuh tiap masa
Diajarkan ilmu yang berguna
Mengenal ALLAH dan Rasul
Menyemai menyubur iman di dada
Dilayur segala kekerasan
Dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah
Hidupmu mula dan berakhir
Menyusur fitrah dan sunnah
Bernoktah di penghujungnya
Tiada yang lebih membahagiakan
Melihat dirimu kian membesar dewasa
Di dalam sejahtera
Usah...terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya...
Nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia
Untuk menghadapinya...

Bersemi kelopak kasih sayang
Di persada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda
Menyegarkan menghapuskan dahaga
Renjisan keringat dari ayahanda
Menyubur pohon kehidupan
Tuaian sebidang tabah
Buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia
Pembela di hari tua...

Waktu bisa merubah segalanya
Dewasalah dalam rahmat dan kasih Ilahi
Redahi pancaroba
Andai...langkahmu tersasar ke simpangan
Pulanglah ke laman ayah bonda
Kembali menghuni di tamannya
Bersamalah semula
Menghirup embunan kasih sayang
Sedingin air mata bonda

Engkaulah permata ayah bonda...



buat adik-adik, moga perkenalan kita kekal sampai bila-bila.
jaga diri, jaga iman, jaga 'amal.
sayang mak ayah kita.

i can't be with you always but do remember that you will always be in my heart.
sayang sama Mama dan Ayah..doakan Along di sini.



p/s: kema pesan bahawa beliau tak dapat kemaskinikan blognya buat masa ini kerana beliau ada banyak perkara di dalam kepala. hehe...
p/s/s: kema cakap tulisan hawa macam karangan SPM...lalala~ :eheh:

5 comments:

szakif said...

wah! aku tahu lagu nih. dulu mase sekolah rendah, ke mase sekolah menengah ntah, lagu ni selalu dimainkan kat tv waktu pagi2... best!

isk.. mentang2 dah kembali meninggalkan mak abah kat kampung, terus buat entry cam ni kan~ tak bleh blaaa...

alif zai mim ra said...

mestila..ni namenye wasiat kata-kataku buat adik-adik tersayang...

i'm missing home already n i've missed 4 episodes of anakku bukan anakku..huhu :((

Ahmad said...

Azmar,
Saje je ayah publiskan foto macam tu..Puisi Azmar tu kalu buat sendiri lagi bagus..luv u. Ayah.

alif zai mim ra said...

trima kasih, Ayah. luv u too. saje pos lagu tu sbb suke liriknye.. :)

*blushed and speechless...*

szakif said...

wah! ayah sendiri bagi komen..

aku plak speechless...

pakcik2.. saye ni senior azmar. terima kaseh..

:P