24.1.09

Jawapan "Saja Nak Tanya"

salam semua...

takmo cerita pasal PRK dah, entri hari ni berkaitan dengan soalan di entri ini.

soalannya:

solat apa yang boleh ada empat (4) kali tahiyat?


jawapannya:

solat Maghrib

dengan 3 kondisi:
(1) solat berjemaah (sebagai makmum)
(2) masuk di rakaat ke-2 (makmum masbu')
(3) masuk selepas imam rukuk

Diskusi:
tahiyat 1: berlaku tika imam berada di rakaat ke-2, manakala makmum belum cukup 1 rakaat
tahiyat 2: berlaku tika imam berada di rakaat ke-3, makmum di rakaat pertama
tahiyat 3: imam sudah selesai solat, makmum berada di rakaat ke-2
tahiyat 4: makmum berada di rakaat ke-3


tahniah diucapkan buat MJ kerana menjawab soalan dengan betul. moga bertambah ilmu di dada.





soalan seterusnya (berdasarkan soalan yang diajukan oleh Jejaka perasan boncet):
    1. tahiyat awal tu wajib ke?
    2. boleh tak buat tahiyat awal tiap-tiap rakaat?

selamat menjawab! =)

notakaki: lepas menjawab, jemput letak bendera di laman ini. sebab apa nak letak bendera boleh singgah dulu ke laman ini. Wallahua'lam.

7 comments:

jaed said...

hm, beta tak mau terlibat dalam sesi menjawab nanti ye!

jawapan sila rujuk ustazah mas. :)

Master J said...

eh..ni bkn teka teki nie..ni mmg solan ugama ni..hehe..

Matematis Muda said...

http://www.pakdi.net/biz/permainan-cashflow-101/

http://www.caturbistari.com.my/pengenalan.html

beli benda alah ni nak?
letak kat rc



sori takde kaitan dgn entri

Matematis Muda said...

i mean..which one better ko rasa?

alif zai mim ra said...

kpd jaed: ustaz 'pencetus kontroversi' akan menjadi sumber rujukan pertama bagi soalan ini. sekian, terima kasih. :P

kpd MJ: jadi, apa jawapannya MJ?

kpd MM: caturbistari macam lagi best. lebih ringkas dan seronok daripada cashflow. cashflow macam rumit dan perlu main lama-lama.

Ahmad said...

Tahiyat awal x wajib. Tapi kalu korang semayang mcm tu xder tahiyat awal terutama jadi imam...abis makmum lari atau nanti ada kata anda sesat. Bagaimanapun kalu kita lupa..xper..boleh buat sujud sahwi atau salam abis je.
Ayah selalu buat semayang sunat witir 3 rakaat satu salam tanpa tahiyat awal.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.