15.4.11

dia takut...

Salam Juma'at semua. yok, tambah bekalan akhirat dengan amalan-amalan sunat. ;)


sambung kisah kongsi cerita di entri lepas. satu persoalan diajukan di akhir perkongsian mengenai hantu dan tuhan. (aneh kan ejaan kedua-dua perkataan ni..jika diterbalik-balikkan, alih-alih perkataan itu juga jadinya..)

persoalannya:
(1) ada beza tak takut hantu dengan takut tuhan?
(2) kalau ada, apa bezanya?


satu persoalan yang buat saya tertarik untuk mengetahui jawapannya. berdasarkan pemerhatian dan pemahaman saya. ini jawapan saya:

(1) ada.
(2) bezanya seperti di bawah:

(i) hantu itu makhluk Allah manakala Allah, Sang Pencipta makhluk. hm..bila fikir balik, mana lagi superior?

(ii) takut kepada hantu, takutnya sampai kita tak boleh tidur sorang-sorang, keluar ke tandas malam-malam sorang-sorang. selalu minta takmo jumpa dengan hantu. nak sebut perkataan 'hantu' pun tak berani. sekali sebut, naik bulu roma. O_O

berbeza dengan takut kepada Allah. takut kepada Allah buat kita lagi nak dekat dengan Dia. takutnya kita kepada Allah, lagi nak buat kita cakap sorang-sorang (baca: berdo'a). mau minta itu, minta ini..minta macam-macam dan selalu minta. bagi mereka yang takut kepada Allah, menyebut nama Allah itulah yang paling mereka suka. sekali sebut, gentar hati-hati mereka.



beza 'kan? Subhanallah...


ok. macam mana dengan jawapan kamu pulak? nak jawab sendiri pun takpe. tapi kalau nak kongsikan bersama, apa salahnya. :)





nota: maaf, saya takut..

2 comments:

AHP Pie@Mohamad bin Wahid said...

...dan kdg2 manusia lebih menakutkan daripada hantu....;)

alifzaimimra said...

AHP:
benar!